♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, August 01, 2013

Review : Novel Atas Nama Cinta. Osem!

Sejak dari kecil, saya suka membaca. Kalau dilihat dalam almari-almari buku di rumah ini, semuanya hasil 'jala' saya di kedai-kedai buku. Kalau buku-buku akademik, banyak disumbangkan oleh abang-kakak. Kalau buku yang selain akademik, kebanyakannya tertulis nama saya. Hampir semua. Kecuali buku berbahasa inggeris yang kebanyakannya merupakan koleksi abang. Saya kurang minat buku bahasa inggeris. ^^

Bila dewasa, hobi membaca tidak lagi boleh dijadikan HOBI. Tapi ia harus dijadikan satu keperluan untuk minda. Tarbiah fikriah adalah satu tarbiah yang tidak boleh tidak PERLU pada seorang muslim. Lebih lagi muslim yang menggelar dirinya daie haraki.

Dewasa ini, membaca tidak lagi boleh bahan-bahan ringan seperti majalah dan novel. Harus membaca buku-buku terisi yang perlu sistem penghadaman yang complete. Penat membaca buku-buku haraki dan kepimpinan, saya sesekali menjengah kedai buku untuk membeli novel. Melepaskan gian. ^^

Zaman jahiliah dulu kala, saya antara 'kaki novel'. Novel cinta pulak tu! Hah, i dont know how it was. Ehhe..

Di KB Mall, saya masuk ke sebuah kedai buku. Sebagai orang yang berprinsip, saya mesti memilih dengan tepat buku yang saya mahu baca. Kerana buku yang dibaca itu, akan membentuk jiwa kita. Meskipun hanya sebuah novel. Kalau baca novel pasai kawen, satgi jiwa asyik duk berangan nak kawen. Teringat dulu waktu saya gila novel cinta, abang selalu mengusik saya asyik khayal dan berangan. Penangan novel cinta memang menggila!

Saya sedikit tergoda dengan novel Sebenarnya Saya Isteri Dia. Novel yang sudah didramakan ini hangat diperkatakan orang. Tapi saya cuma sempat menonton satu episod sahaja. Itupun kebetulan di rumah sewa di Temerloh ada televisyen. Bukan jenis saya untuk download drama. Novelnya tebal, harganya RM33. Sungguh saya tergoda. Begitu juga novel Teduhan Kasih dan Suamiku Seorang Ustaz. Semuanya dipegang dan ditimbang-timbang di tangan kiri dan kanan.

Saya akhirnya meletakkan semula buku itu di rak. Saya malu pada mad'u kalaulah mad'u tahu daienya seorang yang melepak dengan novel cinta ala-ala drama. Maka, saya bergerak ke rak novel islami. Akhirnya saya ketemu novel Atas Nama Cinta. Sebagai seorang dewasa yang berjiwa muda, persoalan cinta tidak dapat lari dari fitrah hati. Cuma kita mesti memilih penulisan yang mana soal cintanya dibincangkan dengan lebih matang.

Saya tertarik dengan coverl buku yang tampak sopan dan sentimental. Juga sinopsisnya yang lebih bernada tarbiah. Akhirnya saya capai buku tersebut dan bawa ke kaunter untuk dibayar.


Kebetulan esoknya saya ada temujanji dengan doktor pakar di HUSM. Lumrah ke hospital adalah menunggu, maka buku itu dijadikan umpan untuk saya tetap bersabar menunggu. Saya beberapa kali juga menitiskan air mata saat membaca novel ini. Bukan sedih dengan kisah cintanya. Tapi saya tergoda dengan bait-bait indah yang memujuk jiwa sang pembaca.

Sungguh, penulis buku ini iaitu Wahyu Sujiani benar-benar ber'wahyu' buat hati.

Secara ringkasnya, diceritakan berkisar seorang pemuda bernama Mustafa. Yang hidup dalam sebuah keluarga yang jauh dari Islam, sedang dirinya sangat dekat dengan ALLAH. Ditakdir pula jatuh cinta dengan seorang yang bernama Puteri. Tapi disebabkan Puteri menyertai pertandingan ratu cantik, Mustafa memilih untuk putuskan hubungan dengan Puteri. babak ini paling saya gemar. Walaupun ia bukan babak utama dalam novel ini.

Di babak ini, bagaimana Mustafa memujuk hatinya melupakan cinta manusia dan kembali mencari cinta ALLAH. Mustafa yang putus cinta benar-benar menemukan jalan mengubati cintanya dengan cara yang paling agung. Saya banyak kali tersentuh dengan bait yang digunakan penulis. Ayat-ayat ALLAH dioleh menjadi enak dibaca dan menyentuh kalbu pembaca.

Sehingga penghujung kisahnya, Mustafa yang mencari cinta ALLAH, akhirnya dicintai sekalian makhluk. Berduyung-duyung cinta wanita solehah melamar cinta Mustafa. Begitu dekat dengan ALLAH, lantas dihadirkan jalan untuk kebaikan dunia dan akhirat.

Antara kata-kata yang ada di novel tersebut, "Kamu berhasil mencuri cinta Tuhan, sehingga nyata semua orang sangat mendambakan cintamu."

Ia sebuah prinsip utuh yang OSEM.

Masih banyak lagi ayat-ayatnya yang menyentuh hati. Saya sendiri beberapa kali tersentuh malah disertakan dengan linangan air mata. Kerana kadang-kadang kita lupa meletakkan cinta ALLAH yang utama. Sehingga kita tenggelam mencari cinta manusia. Kita lupa mendahulukan mengejar cinta ALLAH. Kita banyak berbicara menakluki hati manusia. Itulah yang membuatkan saya sering termuhasabah saat membaca novel islami bergenre tarbiah ini. Sungguh, novel indonesia memang celik agama! ^^

Masih banyak mahu saya tulis, tapi nampaknya jam sudah mencemburui saya untuk terus menekan-nekan papan kekunci. Ada banyak urusan yang perlu saya selesaikan. Urusan yang sengaja saya cari supaya saya sibuk dan kurang berangan-angan dengan sesuatu yang boleh melalaikan hati. Semoga ALLAH memberkati. ^^


Kalau ikutkan hati, ingin saya terus menulis. Kerana ia adalah satu kepuasan setiap kali saya mampu menulis. Entahlah kepuasan yang  bagaimana. Walaupun tulisan yang dihasilkan tidaklah mantap dan jadi pengubat buat pembaaca, tapi saya tetap merasakan kepuasannya yang tersendiri. Its called a SATISFACTION.

Malah Ibu tahu benar, bila saya menulis, langsung tidak diganggu. Dia tahu anaknya ini gian menulis dan PUAS hati sekiranya dapat menulis. Alhamdulillah.

Insya ALLAH, doakan saya terus menulis dan ditambah kreatif untuk terus menulis. Antara yang ada dalam list-to-di saya adalah, menghadiri kursus penulisan dan membaca buku untuk menjadi penulis yang baik. Menulis itu, jika kena caranya boleh jadi saham akhirat yang sangat menguntungkan!

Doakan saya ya.

Insya ALLAH, berkat Ramadhan yang mulia, ALLAH beri saya peluang untuk laksanakan apa yang saya impikan. Semoga semua cita-cita saya dan perancangan saya , selari dengan perancangan ALLAH. Namun sekiranya ia tidak selari, saya akan berlapang dada dengan apa saja perancangan Rabbul Izzati. Allahumma Amiiin. Kerana apa saja yang datang dari ALLAH itu adalah yang terbaek untuk hambaNYA atas rahmat kasih dan sayang ALLAH.

Wallahu a'lam. ^^
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.