♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, March 20, 2009

teruji lagi..

satu tamparan yang cukop hebat..ah bese je..normal la tu..ada masenya kite diperlukan..dan ade masenya kite langsung tak diperlukan..ade mase kite cukop2 dihargai..dan ade mase kite seperti manusia yang menagih simpati..
sahabat itu indah..hanya ketika bersahabat...tapi selepas itu??tamparan demi tamparan mengetuk pintu hati agar rebah dan jatoh..namun iman didada mohon untuk teguhkan jiwa,tabahkan hati..mungkin semua orang pernah merasa dibuang,dipinggirkan..meskipun sebelom ni segalanya berjalan dengan cukop indah dan baek.ah,pantai lagikan buleh berubah,inikan pulak hati manusia yang sememangnye sentesa berbolak-balik..
"kawan" perkataan yang cukop membuatkan kite rasa dihargai..namun andai selepas itu,selepas berjalan meniti sebuah persahabatan,tiba2 diri dikatakan tidak dikenali..syahdu kan??ape perasaan selayaknya bertapak di hati??gembirakah dengan pengakuan tulus ikhlas dari sekeping hati yang dulu pernah bergelar seorang "KAWAN"..??atau mungkin marah dan geram??tindakan ape yang wajar diambil??memarahinya??menghina dan mengherdik perbuatannya??tidak,sama sekali tidak..meskipon rase malu dan hina bertapak cukop kukuh di hati tatkala diherdik sebegitu,dilayan bukan seperti manusia yang selayaknya dilayan..hem..sedih?itu pasti..lumrah kate ibu..
mendengar pengakuan orang yang melihat sendiri ape yang terjadi..dan disampaikan dalam keadaan yang mengejut dan mengharukan mungkin..disampaikan dari seorang manusia yang tidak pernah dikenali..rase malu dan rase tidak dihargai silih berganti...oh,rupanya ini yang selayaknya diganti??ape kesalahan hamba ini??tidak pernah diketahui..
tak tahu ape perasaan yang buleh diungkap..salah satu ayat dari surah al hujurat terngiang di telinga..
"wahai orang2 yang beriman,apabila datang kepadamu seorang yang fasik membawa satu berita,maka buktikanlah dahulu..."
orang yang menyampaikan berita itu mungkin tidak fasik,trapi kerana tidak dikenali..ak ingin membuktikan kebenarannya..tapi sayang,penjelasan tidak diberikan..sedikit pun kata atau fakta tidak ak dapat dari tuan empunya hak..
"fatabayyanu.." kalimah dari ayat al hujurat itu..ak tetap pegang..ak tetap ingin cube buktikan..baru aak buleh menghukum dan membuat tindakan..
kenapa bukan die sendiri yang menjelaskan??kenapa orang laen??hai tuhan,tolonglah tenangkan hatiku..ape tindakan yang buleh dibuat..permaenan ape yang sedang die maenkan??cube unt menjadi rasional..pesan rasul jadi pegangan..takkan habes keburokan dibalas dengan keburokan..ya allah tabahkan ak menempuh ujian..lutut rase lemah berdiri..tapi hati tetap mahu gagah..berlagak tenang seolah tiada ape yang terjadi..biasalah,ak pelakon terbaek..memikirkan action terbaek untuk dilakukan..yang pasti bukan untuk merayu..mungkin mengakhirinya dengan sayu..tak mengapa..keputusannya ak hormati..mengapa mesti memaksa..oh.tidak!!die berhak keatas hidupnya..ibarat segala kenagan dia lupakan..oh,tidak mengapa..permaenan ape ni...ayat seribu dinar di dinding masjid DQ jadi azimat pengubat luka..

membuat jiwa yang lemah,sujud menyembah bumi,menangis tiada henti..katakan pada hati,ini ketentuan terbaek dari Ilahi..ingat,allah ade disisi..dan semua datang dari allah..pasti akan kembali kepada allah..dulu saat2 gembira datang dari allah..dan sekarang allah jua lah yang mengambil semula saat2 gembira itu..wajar kan??beriman kepada qada dan qadar..tuhan sedang berbicara denganmu..menduga hatimu.menguji imanmu..menambah ketaqwaanmu..wahai hati,TENANGLAH!
amik keputusan unt berbicara dengan baek..tapi sayang,die tetap same,tiada respon untuk perbincangan..segala ape yang diucapkan,jawapannya hanya..
"TUNGGU.."berbicara dengan sebaek2 perkataan.. tidak mahu ade yang terluka..samada die mahupun ak..tapi nyata keadaan seperti tidak buleh diubah..
tidak mengapa..
ini satu ketentuan..ape yang ak rase cukop baek,persahabatan ni sekurang2nya tak berakhir dengan permusuhan..cume berakhir dengan diam dan salah faham mungkin..tak mengapa..satu hari nanti,pasti sume akan menjadi kenyataan yang buleh sume tahu dan faham..biarkan ape yang bakal terjadi serela hati..tak mengapa..tak mengapa..hati akan tenang sekejap lagi..


to be continued..

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.