♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, August 13, 2009

HnF

Huuu..
Orang kata, ikot hati mati, ikot rase binasa,kan?
Ikot iman selesa. Kan?
Ikot la quran dan sunnah pasti berjaya.
Ok.
Itu hanya pendahuluan.
Ni minggu health and fitness week.(hNf)
Penat.
Tak pernah ada kat bilik.
Jarang.
Ibu suro tempah tiket ke Makassar pon tak sempat.
Sori ibu.
Mungkin ketidaksempatan itu kerana khilaf diri sendiri sebab tak pandai nak divide mase. Itu hakikat. Perdana menteri lebih banyak benda beliau nak buat. Dan beliau pon mempunyai 24 jam. Sama seperti ana. Dan sama seperti anda. Tapi beliau sempat je..
Seawall jam 8 pagi rutin hidup bermula. Tak smepat nak tidur lepas subuh. Itu satu perkembangan yang baek. Tidur lepas subuh sempitkan rezeki. Ibu selalu pesan, “jangan”
Dulu kat dq memang pantang tidur lepas subuh. Kalo penat sangat pon mesti tunggu dhuha dulu. Tapi skrang ni.. huh. Biar lah rasie.
Ok.
Perjalanan program.
Setiap hari ade pameran dan game di AMF Hall.
Ade beberapa booth dari orang luar speerti bekam,Rakan Muda dan sabun mengkudu. Haha.
Ops.. kire cam besar jugak la kan exhibition ni. Kan?
Ok.
Apa yang ade?
Ade gusti lengan,baling selipar,bowling,basketball,batu seremban dan teng-teng.
Sebenarnya exhibition ni nak dedahkan tradisional la sket.
Ade satu bilik dijadikan seperti kampong. Sangat menarik!
Ok.
Sebut basketball ni terpandang jari telunjuk ana belah kiri yang sampai sekarang “tak berfungsi’. Tak boleh straight kan..tak boleh bengkokkan.
Gara2 bermaen basketball.
Sapa suro cari pasal.
Dah la tangan kiri. Sebagai orang kidal,ia memang menyeksakan.
Oh,saket skali.
Anyway,thanks kawan2 yang amek berat.
Zaleha,Nabilah,Nik Aina,Dafni,Aimi.
Ya,dikelilingi dengan bakal2 doktor tak susah. Senang hati. Diurut dan dirawat.
Oh,tak lupe committee Medcy terutama Kak Mira dan tak lupe Afiq. Thanks for the taking care. Betol ke? Ah,biar!
Sewaktu cube untuk mengislamisasikan exhibition sangat susah. Bukan. Tak ade niat nak ubah plan yang dah dirancang dengan susah payah oleh PIC sekalian. Cume memang rase bertanggung jawab. Lebih2 lagi ditaklifkan sebagai PM. Haha. Pemberi Masalah.
Tak pe. Panggil dan labellah ape saje yang anda suke.
Pertama,gusti lengan bagi sister dihazafkan. Atas dasar2 tertentu. Memikirkan maruah dan masalah ikhtilat yang mungkin akan berlaku. So,lebih baek mencegah dulu. Antara hokum yang tak disepakati, kan ade. Bile kite tahu benda tu mampu menyumbang kepada maksiat, awal2 lagi kite mesti menghalang jalan ke arahnya. Ape name nya ye? Ana lupe. Tengok buku syariah. Antara tujuh hokum yang tidak disepakati.
Banyak halangan. Tapi akhirnya terpampang jugak “BROTHERS ONLY” kat meja arm wrestling tu. Walopon pada awalnya hamper berputus asa. Tapi alhamdulillah. Ketua ana, Raja Syahmi memang support ana 100%. Apa saje dia sentesa sokong ana. Terima kaseh,Raja.
Best jugak kan. Boleh kenal rmaai orang. Gembira. Tapi kepenatan tak mampu nak cerita. Masih belum bertentang mata dengan Emielia sejak balek konvo dari DQ. Apalagi untuk makan bersama. Sorry Emielia. Sorry semua.
Itu maybe boleh dipertimbangkan.
Tapi bagaimana dengan kerja dakwah yang dah tergendala…?
Mesej2 persoalan dakwah yang diterima pon tak mampu dibalas.
Elok ke?
Sebuk sehingga terabai tugas utama yang menjadi kewajipan.
Rasa bersalah.
Sangat.
Maaf kepada pihak yang terlibat.
Memang betol.
Kat mana2 pon ade saje jalan dakwah dan uslub dakwah.
Walopon tak mampu bertindak secara rasmi,namun tetap cube menerapkan unsur2 dakwah dalam kerja MEDCY.
Semoga difahami dan memahami.
Semoga mudah dan dipermudahkan.
Insya allah.
Sekarang, masih tinggal 2hari saje lagi exhibition ni.
Dan semalam ade talk tentnag H1N1. Best. Dapat ilmu baru. Pendedahan tentang H1N1.
Waa.. walapun dalam program ni ditaklifkan memegang Publication dan Promotion, namun entah macamane boleh jadi “asher”. Melayan Doktor jemputan, Dr. Prema Rajendran dan Anak perempuannya, Gayathiri.(ehem..ehem..kami paham..)
Ustaz Muntaqim kate, taka de doctor Islam di PJ yang boleh beri talk tentnag H1N1. So, kite meh pakat2 ramaikan doctor islam di Malaysia yang berstatus sebagai agama rasminya adalah ISLAM.
Ok.
Best cakap dengan Gayathiri ni. Speaking berabuk seyh. Waaa.. Ana pun terpaksa speaking walopon tak terror pon nak ber’speaking’. Lantak je lah. Sementara committee lelaki melayan Dr. Prema,ana sorang yang melayan anaknya. Bengkak hati gak rase. Sebab pada awalnya niat nak g talk kejap je sebab nak balek study Math. Ah, habes rosak plan gue. Dok depan skali canne nak kua. Nak tinggal tamu plak tuh. Tak sopan. Si Programme Coordinator plak macam harapkan ana je layan tamu nih. Ceh, tetiba macam tak iklas. Haha.
Iklaskan hati. Baru dapat balasan baek. Jangan tiru aksi kurang sopan k.
Haha
Ok la. Dah azan maghrib. Time ni je ade mase nak menulis. Ni baru abes kelas math. Hujan lebat. Sir Azrul best sangat. Huhu. Tengkiu sir for ur support and encouragement. Hem.. malam ni ade meeting dengan geng Pub & Info. Untuk buat buletin yang akan dikeluarkan berkala setiap 2 minggu sekali. Moga2 dakwah billisan ni mampu memberi pulangan indah untuk mereka (Kak Mira,Afiq especially Raja dan tak ketinggalan diri ana sendiri,kan?) di akhirat nanti. Mungkin skrang usaha itu dipandang remeh. Artikel? Buletin? Tapi itu lebih baek dari tidak berbuat apa2. kan? Sekurang2nya kite semua menunjukkan usaha untuk melakukan amar maaruf dan nahi mungkar, kan?
Semoga usaha ni menjadi satu titik kemajuan untuk Medcy di”islamisasikan” dan meng’islamisasikan’ CFS IIUM nih. Best kan? Insya allah. Nampak senang. Namun hakikat yang pahit nak telan, jalan menujunya pasti susah dan berliku. Malam ni entah kol baper mampu berada di bilik semula. Itulah bebanannya. Tak pe lah. Yang penting ade niat yang baek dan matlamat yang pasti fi mardhotillah, kan? Hem..azan dah habis pon.
Panjang lagi nak story. Tak pe lah. Sambung laen kali.
Insya allah.
Salam.
12 ogos
1924
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.