♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, September 05, 2009

ifthar jamaie

(2pagi-4September)
Medcy lagi!!
Kali ni nak kongsi kesah disebalik sebuah perkataan.
Nak tahu?
Bace dulu.
Kemudian aplikasi.
Kemudian komen.
Jika formula ana kurang baek,
Berikan bukti.
Baca dan aplikasi.
Senyum. Senyum lagi. Sedang dengar lagu Impian Kasih dendangan In Team.
Seindah hiasan adalah wanita solehah… yang akan membahagiakan syurga dalam rumah tangga….
Haha. Saje jiwang sket malam2. tadi dengar tazkirah di surau KC,brothers tu cakap pasal ‘wanita solehah’. Sume ornag nak wanita solehah kan?
Hem. Tak pe. Untuk cakap tentnag itu kite boleh bukak tajok post laen.
Kali ni nak cite tentang ifthar medcy yang spontan. Sngat spontan.
Ana sampai ke UIA setelah bercuti di kelantan beberapa hari pada 31hb malam.
Tibe di CFS dari Putra jam 9 malam. Berbuka puasa di surau KTM Putra. Ok,Emielia,Fadiah.banyak kenangan kite di KTM Putra. Ok2. haha.
Pukol 10 malam teros berjumpe dengan Azam,Sedqi,Fathiah dan Najwa untuk meeting. Kali ni memegang taklifat sebagai unit catering. Wah,mencabar. Haha. Bese je. Digandingkan dengan saudara Azam,vice president Medcy,jugak dari DQ. Dan collaboration tak langsung dengan unit Prep&Tech,Sidqi dan Fathiah,jugak keduanya dari DQ. Senang crita,ifthar kali ni nampak seperti dimonopoli oleh budak DQ. Ana je kot yang rase. Kebetulan PM adalah saudari Najwa dan Saudara Fahmy(classmate BI). Alhamdulillah,semuanya berjalan lancer. Walopon ana agak kelam kabut. Unit ana uruskan makanan ingat senang ke. Susah jugak eh. Huh. Pelbagai dugaan dihadapi dengan tenang. Anyway,tak lupe bersyukur dapat ketua yang bagos lagi. Azam ok. Lagipon tak janggal nak komunikasi dengan budak DQ. Panggilan ‘ustaz’,’ustazah’ kembali memutar memori DQ yang lalu. Ah, DQ.. kenangan yang tak mungkin luput di ingatan. DQ dan DQ.. selamanya DQ dalam ingatan. Huh.
2hb September.
Ifthar MEdcy.
Paginya ade kuiz bio. Seterusnya kuiz math dan comp. cuak. Memang cuak. Preparation untuk kuiz,jujurnya,zero! Sape tak cuak. Tapi kuiz bio still dapat skor 8 dari 10. alah,itu tak aci. Kurang soheh. Haha. Mengah baru smpai dari kelantan pon belom habis.
Malam meting dengan kawan2 seangkatan DQ tuh, sedikit masalah dengan kewangan.
Memang masalah. Tak cukop duet dan nak makan mewah. Mesti lah! Nak buat ifthor kalo takat makan nasik putih dan ayam masak merah baek tayah,kan? Itu sepakat kami berempat.
Maka,keputusan diambil,makan nasik beriayani. Wah,mewah!
Bajet meningkat dengan mendadak. Dalam hati,berdoa habis2an. Yelah,kalo gune bajet banyak,mesti unit ana yang disalahkan. Oh,tak mahu begitu. Azam dan sidqi jugak pening nampaknye dengan duet. Ana lagi la. Pompuan lagi emosi dari lelaki. Itu normal,kan? Ok. Setelah berhempas pulas dengan kuiz bio,memerah otak untuk kuiz math tengahri itu. Tapi telefon yang pada awalnye disilentkan kerana tak mahu diganggu akhirnya tetap berjaya mengganggu ana. Panggilan dari “medcy Fahmy” dan seterosnya DQ Azam. DQ Muntaqim. DQ Sidqi. Medcy Najwa. DQ Fathiah. Medcy Afiq. Yang penting,tengahri tu memang telefon full. Haha. Perasan. Keputusan perlui dibuat. Macam biase. Tak suke buat keputusan. Memang tak suke untuk memilih. Risau jika pilihan salah. Takot. Cuak. Namun akhirnya keputusan diambil. Ustaz Muntaqim bagi mandat untuk buat keputusan sendiri. Setelah dipersetujui Azam,keputusan diambil untuk tambah kuota makanan 5jam sebelom majlis bermula. Sangat kucar kacir. Kredit yang ditopap penuh oleh abang,semakin susut. Nilai indeks menurun. Haha. Dalam hati masih risau tentang bajet. Tak de bajet! Itu masalahnya. Kalo tak,ana tak berat nak buat keputusan untuk tambah kuota. Telefon mendail nombor ayahanda. Memberitahu segala persoalan yang timbul dalam hati.
“kakak buat la keputusan. Berkat I’allah keputusan kakak. Kalo tak cukop nanti biar baba tanggung ganti rugi. Kakak buat la gapo hok kakak rase nak buat. Berkat2..”
Berkali2 baba ulang perkataan BERKAT. Insya allah,berkat…
Pergi ke kelas tanpa persediaan yang cukop untuk kuiz. Nak kekalkan rekod bersih dapat full mark untuk kuiz math!!!
“husna,kuiz math hari ni batal..”
Subhanallah. Ini lah yang dipinta di dalam hati. Hahaha… akhirnya..
Petang itu sekali lagi teruji,makanan tak cukop!! Muke azam penat kejar2 mencari ais. Najwa enak kaco air sunquick.
Fathiah gembira bergadoh dengan ana suro tambah sunquick.
Kak shake khusyuk masikkan kuih dalam plastic.
Zaleha tenang kira bajet. Tapi masalah yang melanda ni canne?
Canne ni.. committee laen bergembira membuat persiapan di ruang dapur AMF. Ana risau. Sangat risau. Nasib baek Afiq dan Lokman membantu. Ringankan beban. Tak lupa Ust Muntaqim yang penuh kredibiliti menyelesaikan masalah tersebot. Tahniah. Ade ummpph!
Kemudian masalah moreh dengan café UKC 1 memang sangat kelakar. Ana tak boleh tahan gelak. Bengang nampaknya azam tengok ana gelak. Sebab masalah kali ni sangat kelakar. Tapi mencabar. Bajet naek lagi. Gara2 anggukan kepala ustaz berdua..Azam dan Lokman. Haha. Kelakar2. tak le bla.. rasie la kan Tiah? Haha..
Haha.
Doa banyak2,jadikan sumenye berkat ya kareem.. berkatilah majlis ini..
Banyak duet dikeluarkan tidak pada bajet yang dirancang. Cuak dan gelabah.
Kemudian, majlis diteroskan dengan smooth. Seorang sahabat datang memuji,
“waa.. smooth iftor ko buat. Bagus2.”
Hek eleh.. korang mane tahu ape yang aku ngan azam hadapi. Pelbagai. Nampak smooth je. Tapi aku ni tak larat da. Haha.
Bese je. Orang tak nampak. Begitu jugak kite. Kalo kite rase sesuatu perkara itu berjalan lancer,ingatlah orang yang dibelakang tabir itu tentunya bersusah payah membuat segalanya berjalan dengan lancer. Pengajaran supaya menghargai gerak kerja orang laen. Ok. Bernas.
Moreh sangat best kan> tahniah afiq. Angkat kueh yang sedap dari bazaar ke UIA. Tahniah. Sangat bagos.
Sedang brothers kami yang sangat bagos itu menghabiskan makanan. Sangat semangat nampaknye. Makan dan makan. Tahniah brothers. Korang memang suka makan. Haha.
Bab yang paling tak best,mengemas. Ramai orang yang dah balek. Itu normal. Habis madu,sepah dibuang. Huhu. Sabar. Jangan mengeluh. Maka bertungkus lumus lah kami budak2 DQ dibantu oleh Najwa,Zaleha,Kak Aina,Afiq,Naqib,Syafiq dan tetamu jemputan khas,Afifi,vice president Enginius. Confius,canne die buleh ade dalam iftor medcy? Haha. Ana pon tatau. Tak kesah. Janji die tolong angkat periuk. Patu ajak kami sume ikot iftor engine. Ceh,malu ah nak g.
Ok2. ngarut je dengar cite ni kan. Sabo je la,
Yang penting,nak cakapnye,malam tu lepas angkat barang ke UKC 1,teros berbincang smeeja dengan Zaleha tentang bajet. Kalo banyak tak cukop,bapak gue tempat nak mengadu. Nak kate dah banyak keluar duet sendiri pon,tade la sangat. Bese je. Pastu.. bile kire dan gado2 dengan zaleha,ana pon terkejot.. entah canne,duet yang ana memang ingat tak cukop. Memang ana bajet duet perlu ditambah,rupanya lebih hamper RM 100. lepas dikire2,duet yang masok adalah same seperti rancangan asal. Tapi walopon besar bajet yang dikeluarkan berbanding ape yang dirancang,namun duet tetap lebih. Teringat pesan ayahanda..
BERKAT. Itu yang penting. Mitak doa banyak2,zikir banyak2 supaya ape yang kite buat berkat. Keputusan mahupun ape saje. Janji berkat. Bile berkat,I’allah tade masalah punye. Sekrang duet lebih.. sape nak jawab. Bagitau azam,gembira jugak die. Presiden Medcy,Ust Muntaqim pun tumpang gembira. Mesti dalam hati die cakap,
“selamat duet medcy..”
Haha.
Tengok. Percaya tak. Ana yang hadapinya ana rase tak percaya. Takkan ana nak tunjuk kira2 kat sini. Tapi hakikatnya memang dasarnya duet keluar lebih banyak dari duet masok. Dan sampai sekarang memang misteri bile dikira kembali. Entah macamane keluarnya duet lebih hamper RM100. percaya tak? Mungkin ade hijab sehingga akal manusia seperti hamba tak mampu menjangkau ilmu allah. Tapi ini hakikatnya. Memang ajaib. Kuasa Dia. Terima kasih allah. Kerana memberkati majlis kami. Besarnya erti keberkatan dari Dia. Maka, pengajarannye. Setiap perkara yang kite lakukan,jangan lupe. Tadah tangan. Perkasa zikir. Mitak pada Dia. Semoga kite diberkati. Apa yang kite buat pon berkat. Itu penting. Tak percaya? Cuba buat. Nescaya ape saje keje yang anda lakukan,anda akan berpuas hati. Orang sekeliling pon rase puas hati. Ana dah banyak kali cube,kenapa tidak anda?
Bile tuhan kate,BERKAT,semuanya I;allah berjalan dengan cara terbaek.
Kan kite tahu,Dia sebaek2 perancang dan penentu? Maka,berikan sepenuh kepercayaan untuk abdikan diri kepada DIA. Ok. Selamat mengabdikan diri. Smeoga memberi pengajaran hebat buat kite semua.
Wassalam.
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.