♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, November 13, 2009

salah ana..

salam. banyak pulak post kali ni. huhu.
kali ni ana nak mintak maaf dengan sume pembaca blog ni.
sebabnya salah ana kerana selalu memberi,menulis,menggunakan hadis,qoute dan ape2 saje tanpa memaklumkan daripada siapa dan kitab mana. ana mendapat teguran dari Mak Usrah ana sendiri,Hafiza Azmi. Terima kaseh atas teguran yang berhikmah itu,ayong!
tak sedar jugak itu silap awalnya. rupanya mmg silap. sepatotnya ana memaklumkan dari mana ana memetik hadis2 tersebut. sekiranya dhaif,patot ana memaklumkannya dhaif. tapi kalo hadis dhaif buleh digunakan untuk beramal.
and.. buat Anonymous 1 plak,ana tak dapat pastikan hadis berkenaan dengan salam tu dari kitab mane. tapi kalo tak silap ana dalam Riyadhussolihin,ade diceritakan satu bab perihal menyebarkan salam. dan sekiranya anda mengetahui hadis itu sumbernya,sangtlah ana alu2kan anda menyedarkan ana dari lena yang panjang.dan nampaknya anda sangat banyak mengetahui. jeles plak! mana anda tahu ha? nak jugak.. mohon ampun terhadap allah juga kerana perbuatan ana mungkin buleh menimbulkan fitnah pada agama yang terchenta ini.. astaghfirlahal a'zim..
itu saje dari ana.
kalo ade ape2 kesilapan lagi,buleh la tegor dengan hikmah.
insya allah same2 baiki diri. dan ana pon nak sangat baiki diri jadi lebih baek dari yang paling baek. insya allah. same2 menjadi lebih baek untuk manfaat kite bersama dan ummat islam seluruhnya.
sebarang teguran,blh kasi kat email.
tapi lagi best add YM ana.
husna_taqwa@yahoo.com
add je.
syukran.
islah nafsak,wad'u ghairak.
(perbetolkan diri sendiri dan menyeru orang laen)
insya allah~
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

6 comments:

ikhlas memberi pandangan said...

khair2..tak ade apa la husna.teruskan menulis. post yang terbaru makin lama makin hebat dan terkesan. yang penting,husna punya niat yg betul untuk menulis yea.husna kena la semakin matang.mungkin ana tak kenal sangat dengan husna,tapi kadang2 husna tak matang.tapi saya suka husna,kelakar.apa pun,jagalah peribadi seorang muslimah.insya allah,husna semakin matang.erk,ade org cakap husna nerd kan?agak la.banyak benda husna tak tahu dan perlu belajar.jangan salah faham,husna bukan tak tahu mende ape.husna juz tak ikut mase je.otak bersih sangat,tak boleh la macam tu.tak paham2.tak pe,yang penting,husna kena pertingkatkan kematangan dan semakin menghiasi peribadi dengan akhlak mulia.memang husna baik pun.tapi kadang2 nakal tu..memang sangat.maaf la husna,teguran sedikit.saya tahu husna memang dah hebat,pemikiran tip top kalu ade pe masalah. tapi sesetengah bab husna ketinggalan.lambat faham.blur.hehe.ape pun,nak puji gak,tulisan husna best,tp kalu dengar husna bagi ceramah lagi best tip top sesangat le.lame tak dengar husna bagi tazkirah.kat surau pun dah jarang nampak.kemana husna?kuatkan hati,mantopkan iman.husna buleh!!

anonymous 1 said...

bismillah walhamdulillah

agak lame sebenarnya tidak mengunjung blog nih..sebok cket..

Maka apabila pengomen pertama mengomen dengan penuh panjang, jadi ingin pula mengambil peluang ini untuk mengomen..

Kata al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H): “Tidak halal kepada sesiapa yang mengetahui ia hadis palsu meriwayatkannya dalam apa bentuk sekalipun, melainkan disertai dengan menerangkan kepalsuannya.” (Ibn al-Salah,‘Ulum al-Hadis, m.s. 98)

"Walaupun orang yang tidak sengaja membuat pendustaan tidak berdosa tetapi berkemungkinan ia berdosa kerana memperbanyakkan kesilapan.ini kerana memperbanyakkan kesilapan ialah satu kesilapan"(fathul bari dlm syarah hadis pendustaan ke atas nabi)

erm bukan nak ckp dah sebar hadis palsu..tapi sewajarnya kita lebih berhati-hati dalam menyampaikan

wallahu musta'an

ps:riyadhus solihin ek...tgk la nnti check

husnataqwa said...

anonymous 1 misteri nusantara.
however,
syukran kathir dgn teguran bermakna dan berhikmah anda.
sama2 perbaeki diri.
gulp.ana lagi banyak kot kena baiki. syukran2.
ana ukhtikum fil islam.
~hadis palsu? mitak jaoh......uhh.
tak salah tegur.
ps 3:ana nk cek,tapi kitab ade kat rumah.tapi..sure ade tentang salam.

Anonymous said...

husna,ak macam tau je sape anonymous 1 ni.hehe.rase2 la.tapi tak sure sgt.ko ni lambat tangkap la.tapi takut jadi fitnah plak.tapi rase2nye..huhu.baik2,jatuh siqoh nanti.hehe.tapi ak tak pasti gak sape.tapi..rase macam tahu..kehkehkeh.org hebat ni..

Anonymous said...

cube perhatikan sape yang suke gune ayat
"bismillah wal hamdulillah"

husnabaek said...

aku husna yang malas nk sign in.
sape2?
nak sangat tahu..
orang slalu guna ayat tu..
aisyah jauhara!!
pernah nampak dalam blog die kot.
hohoho..mmg hebat..

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.