♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Monday, December 07, 2009

permusafiran seorang hamba dalam penjara




"husna,malam ni ade iftor sisters MEDCY di surau.."

"malam ni free tak?nak jumpa,bincang sket.."

"husna,bile kite nak siapkan course project?"

"salam husna,study circle minggu ni bile??"

"kelas iadah mungkin diawalkan untuk minggu ni.."

"husna dah siap ke tutor math dan fizik?"

Soalan yang cukop "senang" ditanya,namun jawapan untuk mengatur semuanya dengan baek tidaklah sesenang menganggukkan kepala tanda menyetujui semuanya.

"otak manusia mesti sentiasa berfikir agar menjadi aktif"-ustaz Muhammad Zakaria.

Kehidupan adalah sebuah perjalanan. Baek buruk kesudahannya bergantung pada pengisian kehidupan tersebut.
Kehidupan bukan maenan,meskipon ramai yang anggap kehidupan hanya persinggahan.
Tapi sebenarnya,
KEHIDUPAN inilah JAMBATAN untuk menuju SYURGA IDAMAN.
Pahit menelan liur.
SYURGA IDAMAN?
Idaman?
Betol kah?

Sewaktu nafsu menginginkan sebuah telefon bimbit yang 'canggih',
hubungan dengan abang diper'kualitikan' kerana mahu 'pau' abang supaya membelikan henset canggih dengan gaji pertamanya.
Semua keinginan abang,dituruti.
Menemani abang ke futsal.
Menemani abang ke pasaraya membeli barang kereta,rumah sewa dan komputer,
semuanya dituruti dengan patuh dan taat,\
kerana semata-mata mengharapkan henset idaman dari abang.

Tapi,sejaoh mana usaha yang telah dilakukan untuk mendapatkan SYURGA IDAMAN?
Muhasabah sendiri.
LPLS.
(LU PIKIR LA SENDIRI)






Setiap manusia mempunyai matlamat hidup tersendiri.
DOKTOR?

ENGINEER?

jadilah apa saja yang anda mahu selagi ia tidak bertentang dengan syariatullah.

Sejanak terkenang permusafiran yang telah menjadi "PAST TENSES".
Tuhan meletakkan ana di sebaek-baek tempat dan sebaek-baek percaturan.
Tapi sayang,
ana tidak menggunakan ke"BAEK"kan itu dengan se'BAEK'nya.
Moga-moga Allah menjaohkan ana dan semua dari tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi.
Yakni, tatkala mendapat nikmat, tidak menggunakan nikmat itu sebaek mungkin.

Allah ade berfirman,

"sesungguhnya bagi orang-orang yang bertaqwa itu adalah kejayaan.."

Sejaoh mana TAQWA dihati, apabila jari menghitung mengharap kejayaan dari ALLAH?
Terduduk sejenak.

Kononnya menyahut cabaran
Ustaz Ehsan


Mahu tergolong dalam khaira ummah,penyebar dakwah yang intelek dan teknokrat.
Namun,
sejaoh mane usaha itu??
Malu apabila sekali lagi Ustaz Ehsan bertanya.
Sebarang jawapan terasa kelu.
Mengaku salah rasa bersalah.
Pejuang apa yang takot berjuang?
Mengaku kalah sebelom berjuang?

Kononnya melaungkan jihad besar-besaran..
Namun,jihad apa yang diperjuangkan kalau lepas Subuh pon maseh berselimut tanpa baca Quran?

Jihad apa yang mahu diperjuangkan?
Kononnya nak jadi penceramah yang lebih hebat dari Datok Nor Bahiyah.
Penceramah yang bagaimana kalau ilmu tidak konsisten ditopap??

Hah,berangan la kau sorang-sorang Husna!!
Macam la kejayaan tu boleh datang tergolek depan mate.
Macamlah dakwah tu tersebar luas dengan impian kau yang gagah dan perkasa.
Hanya impian dalam buta!

Cukoplah berangan,tapi bangonlah berjuang..
Cukoplah bermaen,tapi bangonlah dengan iman.

Kononnya sebok.
Tak sempat.
Banyak keje.

Kerja ape?
kerja untuk kepentingan diri sendiri?
itukah dakwah?
Tanpa memikirkan orang laen?
dakwah apa yang kau buat?
Husna.. Husna..
Gegaran suara itu tak mampu menggegar dunia tanpa gerakan jihadmu.
Maka,bergeraklah!!


dunia memerlukan kita semua,dengan perjuangan dan pengorbanan!


Qum Fa Anzir!

BANGUN,MAKA BERILAH PERINGATAN!!

Bangun!!
Qum Ya Fatayat!!

Mungkin untuk semester ini,mahu menjadi pendengar. Men "top up" sebanyak dan sebaek mungkin. Mahu menjadi pendengar dan penerima.
Mahu menjadi penuntut ilmu perjuangan,
sebelom bangkit menggegar dunia.

Sama-sama bangon menyentap kembali ke'senang'an,
dan membina kembali ke'GEMILANG'an.

Kerana,
jika bukan kita,
jangan harapkan dia atau mereka!!
TAPI,
tanggung jawab ini,
untuk KITA.
KITA BERSAMA.




sekiranya engkau takot untuk bergerak,
tidak layak engkau bercakap soal pengorbanan.
sekiranya engkau takot dipulaukan,
usah bicara soal perjuangan..
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

23 comments:

Anonymous said...

best sgt2 entry ni..
ske sgt2..^_^

kyra said...

pnah dengar x kata2 nh?

dunia hari ini sedang terbakar, padamlah api itu walaupun dengan setitik air.

kata2 ulama' x silap tapi xingat sape. tau tak?

kawan husna said...

husna!!!bile nak siapkan report rim???he2.bez x soalan 2..g lar iftor tu..dah la tak puasa.op..silap.puasa dimgrib hari..ngee~

nurulhusna said...

aina,pliss laaa...
haih,malam ni pas FRC siapkan RIM ok?

Anonymous.. nape anonymous.. anyway thanks aje..

kyra..i pon tatau laa. tapi best aje ayat tuh. terbakar!

anonymous 1 said...

bismillah

mane dapat LPLS tuh...

ps: soklan yang tak semena2

nurulhusna said...

walhamdulillah..
meniru,mencetak ayat sorang budak pening yang not pening anymore dalam post "takot jika gembira,saket jika kecewa" dan "saya adil atau zalim?"
detail kan jawapan..
100markah.

jangan baca said...

salam.
gembira melihat perubahan positif ukhti.
semoga allah membantu ukhti dalam mencapai sume cita2 ukhti.
Islam itu pasti gemilang andai semua orang bersemangat waja seperti ukhti.
Doakan juga harapan ukhti nak jadi lebih hebat dari Ustazah Bahyah menjadi kenyataan.
Ukhti mampu.
Sesekali dengar ukhti bagi pengisian,
dah hebat dah.
mungkin perlu penambahan dari segi thaqofah.
Carilah ilmu.
macam ukhti kata,
top up ilmu.
Seorang "hero" bermula dari "zero".
Teruskan melangkah ya!

kawan husna said...

eh husna. da wat da rim. mata separuh. salut la tukang taip. boleh dpt 150 markh ni.he2..erk..perlu ke sbot name.asal x reka nme sudah.husna memg.seorg yg ske mencipta 'perkara baru'? =p

nurulhusna said...

Salam kembali.
terharunye dapat banyak komen.
semaken berapi2 semangat dlm diri.
huh~
yeah, im looking forward for any hero, because i want to be the HEROIN in this story of dakwah.
hehe.
terima kaseh,insya allah sme2 tambah thaqofah.

nurulhusna said...

laaa..cik ayana..bagoss2..
revolusi benda baru..i like it.
tu laa.. semalam pas siap rim teros kaku di pembaringan.
alhamdulillah maseh bernyawa pagi ni.
sekejap lagi konsult madam ok?
sape nak buat cover page?
~~

nurulhusna said...

ayana,dapat 150 markah?
klo kena reject jgn kecewa. pasti ade hikmah teristimewa.
sedia terima segala..
insya allah..
jgn salahkan penaip jika proposal direject lecturer..
insya allah,harap2 madam trima,harapan kite jadi berbunga2..

anonymous 1 said...

ooo

yer ker...xder dalam attendance slalu tgk org sign LPLS

kwn husna said...

ek bdk ni..hbis..memg btol2 kne reject da..xpe2.kate smgat berapi2 kan? so, sila baiki semula..em..sedih jugak.he2.nnti biar kte plak jdi tukang taip? ke x diiktiraf..hm.xpelah.
(aina+liyana ke) erk. x maula. xbez..tukar2!

nurulhusna said...

oit mata,tolong taip baru. tak sempat. planner untuk minggu ni dah penuh. tolong eh repair balek report tu..nanti datang amek ngan kite.

Anonymous 1,
hah? sape2?
sape orang tuh??
???????????
nak tau.
thats mean skelas dgn kamu.
huh~

aku abangmu said...

hset abe bui pun kate je idaman,tapi punah doh.
nasik baek adek beradik.
cuti bapo lamo?ibu bising nanyo bakpo tok call?busy sangat ko?
demo ni gak..tepon la ibu.
adik,jaga hati.ingat pesanan tuh..

karipap ukc said...

saje je nak banyakkan komen kat sini. anyway,penulis sangat hebat. caya dowh! hehe.
mitak satu je,
kurangkan gelak ea.
hikhikhik..
gembira je slalu penulis ni.
mitak petua untuk sntesa senyum bley?

anonymous 1 said...

carik la sendirik yer

nurulhusna said...

abang..
huk..sedih..

karipap.
tak sangka karipap pon bole menulis. senyum itu sedekah. kesedihan tuh hilang pune klo kite senyum.tambah2 tension tuh mesti blah klo kite asyik senyum. tak guna masam2.seyum je. senyum laa.. cepat2 senyum!!

anonymous1,
oh. budak2 ini..
tlg sket pon takle.
tape2.

CyberExplorer said...

Maaf...
Gelak x sama dengan senyum...
Ada keburukan pada perbuatan gelak...
X dinafikan ada kebaikan...
Semua boleh berfikir...
Sekian...

kwn husna said...

adek, tibe2 sedih lak.sume org dah blek umah.=).minggu ni asyik lmbt dtg kls je.nape eh?? dri sndri pn xtaw nape.=(. report da settle.moga selmt smpai deh.cuti ni study molek2.oh fmilyku di klate slps melalui Ganu.saya dirumah x berteman...sedih2..(">).seyum sokmo.bak kate kamu.

ateh said...

sdh sbb dtgglkn..sume blik awal..huhu..dsbbkn komp ku tpaksa menunggu d sni.slmt bcuti..stdy eh..

abe said...

senyumlah, ketawalah.
kerana aku sudah penat melihat sendu tangis. dek kerana nikmat kesihatan yang seolah-olah terlalu mahal untukmu sayang..

nurulhusna said...

salam.
lame tak balas komen tak sini.
cyber explorer,
terima kaseh. same2 renungkan.
insya allah.
kawan husna,
oh,tetiba plak nk sedih. tension exam aa. jgn sedey2.
ateh,
yelah tuh,shoping kuat2.
abe,
yob,aku tau ni bukan abang aku,tayah nyamar2 a.huhu. budak2,layan aje laa..
tapi..
nikmat kesihatan itu mahal,
maka kite akan lebih menjaganya.
kite akan lebih menghargainya.
bile mahal,susah nk dapat,
bile susah nk dapat,ia sangat bernilai..
insya allah.

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.