♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, December 05, 2009

takot jika gembira,saket jika kecewa.

Kehidupan kat dunia ni,ibarat roda. Ade yang kate ibarat puzzle. Macam-macam orang kata. Tapi bagi ana,kehidupan ni macam Maybeline, kerana dirimu begitu berharga.
Bila tengok jam tangan ni,dah terlalu lewat,da sepatotnya dah lelap.(2.15pagi)
tapi rendu pulak nak buat coretan kat blog ni.
Masa semakin cepat berlalu. Sangat cepat. Rasanya baru je masok semester dua,sedar tak sedar,dah kena amek mid semester paper. Belajar tercungap-cungap. Kesebokan dengan berpersatuan juga menjadi salah satu tanggungjawab yang merumitkan lagi sebuah kehidupan peribadi hamba abdi.
Sebenarnya,tadi setelah study circle,berkejar-kejar ke meting MEDCY. Meting kali ni adalah postmortem untuk minggu HERE TO HEAL yang tamat hari ni jugak.
Alhamdulillah. Meting berjalan dengan baek,walaupon keadaan sedikit tegang. Alhamdulillah. Syukur pada Allah. Dengan benda-benda canni,hubungan jadi maken rapat. Insya allah. Walaupon pelbagai masalah timbul,dan sesi kritik mengkritik dengan sampul surat berlaku dengan lancar,namun kite harus berlapang dada bukan? kerana itulah rukun ukhwah yang utama. Salamatul shodri. Ana pon mengkritik dan dikritik jugak. Alhamdulillah,kritikan tak banyak,smapul maseh nipis. Mngkin jaoh berbeza dgn "inbox" Ust Muntaqim,Kak Julia..
Sebagai manusia yang memegang taklifat sebagai hamba,perjalanan yang kite kembara harus dilaksanakan dengan amanah. Sebagai manusia biasa yang tak lari dari melakukan kesilapan,ana mohon jutaan kemaafan sekiranya taklifan yang ana pegang tak mencapai piawaian yang diminta oleh pihak yang meminta.
Semalam,diadakan "PASAK" talk by Prof DR ARIP KASMO. Talk ni best! dan mase handle talk ni ana rasa bahagia sangat,sebab sangat kena dengan jiwa ana. Ana rasa senang walaupon esoknya adalah exam English. Ana rasa teruja dengan sambutan,walapon sambutan tidaklah sehebat sambutan ceramah KIAMAT 2012 by Ustaz Shaari yang lepas. Tapi ana senang. Walaupon akhirnya "dihalau" balek sebab exam keesokan paginya.
Bila ade perasaan gembira,ana automatik jadi takot. Sebab ana gembira. dan ana tak mahu kegembiraan ni hilang. Ana takot kalo kegembiraan ni ana tak gunakan dengan baek,lalu "dia" merajok dan tamau datang kat ana lagi. Sebab tu ana selalu kate,ana takot,jika ana gembira. Ana takot kalau2 kegembiraan tu tak kunjung tiba lagi. Ya allah,nikmat kegembiraan tu cukop besar untuk aku yang berjiwa hamba..
Tapi hakikat yang tak boleh ana tolak,ana saket bila kecewa. Ana saket bile terkesima. Baru-baru ni kenangan "manis" buat ana,percuma mendapat drip 2 botol Sodium Chloride 0.9% di klinik UIA. Kecewa terpaksa missed banyak kelas dan terpaksa tangguh presentation Speaking English. Bila kecewa,ana rase saket dan sebak. Tapi kite wajib tahu,saket dan sebak inilah ubat. Kerana ubat inilah penawar bagi dosa. Ubat inilah penyembuh dari luka dan kecewa. Ubat inilah remedy terbaek buat jiwa. Ana kecewa.. Dan saket waktu kecewa itu tentunya hisab dosa terbaek 'hadiah' dari Pencipta.
Terlalu banyak perkara yang berlaku disekeliling ana. Ada yang membuatkan ana bahagia. Tak kurang banyaknya yang buat ana kecewa.
Perasaan kecewa yang membara,tatkala melihat perubahan sahabat2 kearah yang kurang "cemerlang". Rasa sedih dan kecewa. Tapi tindakannya tetap zero. Ana tidak bercakap perihal pelajaar DQ. Sahabat2 ana bukan dari DQ aje. Ramai lagi.
Perasaan kecewa yang dirasai bile melihat perubahan tidak 'cemerlang' mereka tntunya ubat buat iman agar perkasakan dakwah dan seruan.
Itulah.. Indahnya hidup kerana setiap sebesar zarah pun perkara yang berlaku,ada ibrah hadiah dari Allah.
Tuhan,hamba ini terlalu jaoh melangkah. Hamba risau sekiranya hati hamba jua jaoh dariMu. Hamba risau seandainya hamba membelakangkanMu. Rahmati hamba dan bimbing hamba pada jalan kebenaran,jalan para anbiya; an solihin..
Salam Ukhwah fillah!
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

10 comments:

Anonymous said...

waaa!
bestnya post ni..
suke3..

Anonymous said...

maksud yang nak disampaikan tuh sampai. Teruja membaca. Respek akak!
Jaga kesihatan leklok ea kak..

Abdul Aziz said...

pengisian di dalam blog semakin hebat. Moga peribadi penulisnya bertambah hebat lagi.
Aish Azizan, Mutt Syahidaan!
Allah menyayangi orang yang menyayangiNya. Moga anti mendapat kasih syg Dia.

budak pening said...

Ustazah 'BAEK',
adik minta tolong akak kemaskan gaya penulisan ye..

Dari segi lahiriah, susunan dia...
Warna dah la merah, pastu
tiada selang langsung..
Dari segi rohaniah, LPLS (lu pikey la sdiri..)

Maaf..
Bukankah komen ini bagus?

nurulhusna said...

to budak pening~
tu laa.. ana pon pening.
orang buat bengkel penulisan tamau pegi,skrang menulis lintang pukang.
diri sendiri yang salah,diri sendiri yang kurang.
Maaf atas segala yang tidak memenuhi kehendak semua.
APLS(ana pikir laa sendiri..)
tak teror IT sgt.
semoga same2 dapat buat yang terbaek lepas2 ni.
Islah nafsak,wad;u ghairak.
baca pos "saya adil atau zalim?"
syukran kritikan membina!
Makanan terbaek buat ana!!

tak puas aty said...

eh eh.budak pening ni cam nk cari gado lak.tulisan merah pun nak komplen ea?ishk.
chayyok2 usna!

kawan husna said...

btol2..siea ko mu dek kne komen ng org x puas hati.x pe..belapang dada..=p. mu ade ramai penyokong setia sperti ambo..he2.selamat sokmo.

kawan husna said...

btol2..siea ko mu dek kne komen ng org x puas hati.x pe..belapang dada..=p. mu ade ramai penyokong setia sperti ambo..he2.selamat sokmo.

kawan husna said...

btol2..siea ko mu dek kne komen ng org x puas hati.x pe..belapang dada..=p. mu ade ramai penyokong setia sperti ambo..he2.selamat sokmo.

privacy aku said...

salam.
sekadar nak memberikan pendapat.
ana jua berasa terasa dengan komen saudara kat atas tu.
Bagi ana,
kritikan itu memang perlu.
Wajar sekiranya dikritik untuk kebaikan. Dan si pengkritik boleh mengutrakan apa yang tidak puas hati dari segi fizikal.
Namun, dari segi 'rohani' speerti yang diungkitkan si pengkritik,yang nampaknya seperti bertujuan merendah-rendahkan perkongsian rohani si penulis sangat tidak adil. Bagi ana,ini adalah perkongsian si penulis,dari segi rohani,manusia mempunyai pandangan yang berbeza-beza. Mungkin bagi sesetengah orang tak nampak apa yang dikongsikan oleh si penulis,bagi bagi ana pulak,penulis sangat santai dan apa yang nak disampaikan memang tak straight to the point. tapi ada mesej disitu. Namun,ada jugak beberapa penulisan penulis yang mungkin sebagai catatan peribadi kerana ini adalah blognya,kepunyaannya,taipannya,maka sukati dia la nak buat apa. Sebagai pembaca,ambil saja yang baik,yang kurang baik kita same2 timbangkan sebagai pedoman bersama. tidak wajar mengharapkan sesuatu diluar jangkaan seseorang. lagipun,pendapat peribadi,sejak jadi follower blog ni dari dulu,post2 penulis semakin matang dan matlamat penulis semakin jelas berbanding sebelum ni. penulis dah melakukan anjakan paradigma. Mungkin ana tak terlalu kenal dengan penulis,tapi dah cukup popular penulis ni untuk ana tahu serba sedikit tentangnya. Tapi,memang betul, mungkin ada yang boleh penulis perbaiki beberapa kekurangan. Perbaiki gaya penulisan. Tapi,saya suka gaya penulisan yang santai penulis. Dan kadang-kadang tak terfikir pun. PErbaiki apa yang kurang.
Sekadar pandangan hamba yang hina.

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.