♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, May 18, 2010

mari baca semua wanita.

Salam.
Kali ini hamba menjengah dengan kisah sirah. Sebenarnya, hamba cemburu dengan pos saudari Najwa Hamali, perihal Isteri Keduanya. Anda semua patut baca. Sebelum anda meneruskan bacaan untuk post ini. Ana cemburu bukan kerana blognya yang cantik. Tapi dengan postny yang sekaligus memberi makna pada semua muslimah. Dulu, ana pernah bertanya kepada Ibunda,

"Kenapa kak jadi pompuan, kalau kak laki,mesti kak boleh gi belajar silat macam abang. nanti kak boleh gi perang." (waktu ni 6 tahun tak silap).

Lantas, Ibunda tersenyum, lalu Ibu menceritakan kisah Asma' Abu Bakar. Sejak itu, kisah Asma' Abu Bakar aku ingat. Keberaniannya menghantar makanan buat Ayahandanya,Saidina Abu Bakar dan Rasulillah sewaktu mereka bersembunyi di Gua Thur.
Hamba kagum.
Dan hamba pernah menyebarkan aura ini sewaktu hamba diminta memberi tazkirah di AMF Hall sewaktu Sister's Night.
Tapi penyampaiaan hamba mungkin kurang bertenaga. :(
(sebab mereka macam tak paham apa yang ana nak sampaikan.. ;) )

Lalu, kemudian, Ibunda menghantar hamba belajar Martial Art. Sebab Ibu kata, nanti boleh jadi macam Asma' Abu Bakar. Masa tu hamba tak paham. Hamba buat sebab hamba nak jadi kuat. (sekarang nak jadi kuat,minum je tongkat ali. :) )

Bila hamba dah masuk Universiti, hamba makin paham. Wanita pun tak kurang hebatnya. :)
Wanita punyai peranan tersendiri. Siapa kata wanita insan yang lemah?
Wanita tak perlu jadi gagah, tapi tanpa wanita, lelaki mesti susah.
Jadi, betullah, "disebalik kejayaan seorang lelaki,pasti ada perempuan."
Tapi kali ni, hamba rasa, hamba tak mahu menjadi yang 'sebalik'. Hamba mahu 'selari'.
Hamba yakin, kekuatan tenaga tak memberi apa2 makna buat hamba,
yang penting,
iman dan kesungguhan dalam jiwa hamba.
Seperti Sumayyah. Hebat. Srikandi yang cukup ana kagum dengan pengorbanannya.

Sekarang,ana nak jadi perempuan yang wanita. Sebab ana tahu, wanita punyai keistimewaannya tersendiri. Kita, sayap kiri. Kita, sayap kiri. Ingat perkataan ni sampai bila2,
kita,wanita;sayap kiri..

Jadi. Kali ni ana hidangkan kisah Nusaibah. Ana nak jadi macam Srikandi Nusaibah. Heish, jangan ingat Nusaibah ni nama Hisbah Mahallah Khadijah pulak! :)

*-*

Nusaibah ni hebat. Hamba tak tahu hamba mampu atau tidak jadi seperti beliau. Sekarang, perang2 takde, hamba kena berjuang. Sampai hamba mati. Sampai hamba yakin hamba masuk Syurga. Sampai hamba yakin, hamba Syahid. Walaupun hamba tahu, susah sangat nak capai tahap tu. Tapi jalan menujunya perlu kita tempuh kan? *-*
Okeyh. Hamba banyak kurang. Jangan cari kesempurnaan pada hamba. Tak mungkin ketemu.
Tolong hamba, bina diri hamba, bina keimanan hamba.
Lepas ni hamba nak infaq habis-habisan untuk AGAMA.
Hamba harap Allah kekalkan dan tambahkan HIDAYAH yang Dia bagi pada hamba malam ni sampai bila2, hamba harap Allah tak tarik HIDAYAH ni. Hamba harap sangat.. *-*

Jadi semua orang.

Hamba harap, adik beradik Usrah ana, Ayong Hafiza, Along Syahadah, Angah Farah Haseenah, Alang Humaira, Acik Amanina, Ateh Qurratu, Uda Dalila, Anje Noor, Ucu Hanisah sahut cabaran untuk sama2 contohi perjuangan Nusaybah!

Tak lupa sahabat2 seperjuangan di CFS IIUM dan semua wanita yang ada kat dunia.
Kita boleh mengulang sejarah. Sama2 kita contohi Nusaybah di dalam perjuangan. *-*

Selamat membaca kisah Nusaibah. Jadi pedoman ya!

Seorang wanita yang ikut dalam bai’at aqobah,perang Uhud,perjanjian Hudaibiyyah,perang hunain, dan perang Yammamah.
Seorang yang berjuang dalam menyebarkan dakwah islam dan memberikan kontribusi yang sangat banyak dalam islam.
Seorang wanita yang terputustanganya ketika dalam peperangan.
Seorang yang mengalami 11 luka dalam perang uhud, mengalami 11 luka pada perang Yammamah ditambah terpotong tanganya.
Teman Rasullulah SAW di Surga.. Telah bersinar cahaya Ilahi dan telah datang kebahagiaan yang sempurna kepada Nusaibah,anak-anak,dan suaminya. Mereka mendapat jaminan masuk surga menemani Rasullulah SAW Di Surga.Itu terjadi pada perang Uhud.
Anak-anaknya, Abdullah bin Zaid bin‘ashim r.a. bercerita “ Aku ikut dalam perang Uhud bersama Rasullulah SAW, ketika kaum muslimin melarikan diri dari medan perang. Aku dan ibuku melindungi Rasullulah SAW. Beliau berkata ‘wahai Ibnu Ummu‘Ammarah!’Aku menjawab,’Baik ya Rasullulah.’‘lempar!’ perintah Rasullulah kepadaku. Lalu aku melempar batu kepada salah satu kuda yang di tunggangi pasukan kafir dan batu itu bersarang ke mata kuda itu. Kuda itu jatuhbersama penunggangnya. Aku langsung melempari penunggang kuda itu sehingga langsung mati. Rasullulah SAW langsung melihatku dengan senyuman bahagia. Ketika itu ia melihat luka yang ada di tubuh ibuku,
lantas berkata,’ Bantu ibumu.ubati lukanya, semoga Allah memberkahikeluarga kalian. Kedudukan ibumu lebih mulia daripada si fulan dan sifulan. Semoga Allah memberikan rahmat kepada keluarga kalian dan kedudukan suami ibumu lebih baik dari si Fulan dan si Fulan.’
Ibuku berkata, ’mohonkan kepada Allah agar kami menjadi pendampingmu di Surga’. Lalu Rasulullah berdo’a ya Allah jadikanmereka pendampingku di Surga.’ Lalu ibuku berkata ‘sekarang aku sudah tidak takut lagi dengan musibah di dunia. Demikian Ummu‘Ammarah nusaibah binti ka’ab anshari kepada surga. Impianya telah tercapai meskipun ia masih hidup di dunia..

Full version>>
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

6 comments:

Anonymous said...

best sangat....
menyentuh hati..
jatuh chenta dengan penulis awak..

nurul06 said...

dari wanita untk wanita.
sweet dear.

uda said...

insyaAlah..teruskan berusaha Marjan_hanani tercinta!
work 4 Islam..
ila syahid...
ameen..^_^

Anje Cute said...

Allahuakbar..Allahuakbar..Allahuakbar!!! Moga Allah merahmati kita semua deq..Moga Allah suburkan ruhul jihad dlm diri kita dan semua wanita di dnia ini..Ya...sejarah bisa diulang kembali..'Aisy Aziizan Au mut Syahiidan!!!Bersama memburu syahid...doakan anje jugak ye....thanx adeq comel...=)

nadiah yusuf said...

salam.

makin hebat pengisian blog. tahniah. tahniah atas peningkatan.
alhamdulillah.
teruskan perjuangan.
malam sister's night tu tak bertenaga ke bagi tazkirah?
rasanya tak bagi kesan dah, lagi best dari ucapan perasmian majlis.
husna ada kelebihan tu,allah bagi.
guna baik2 ye.

husnataqwa said...

salam..
uda-thanks uda.. thanks sangat. cepat2 balek mesia tau.

anje-tunggu ye post untu anje..

nadiah yusuf- malam sister night i got 4 event to attend. jadi serabai sket. first g kelas tasmi, rushing g bagi tazkirah, kena g meeting finalise AGD medcy. dan star gazing for falak exhibition.
*hari yg bersejarah anyway..

maaf segala kekurangan...
terima semua orang..~

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.