♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, September 19, 2010

Nikmat sihat..



Masa form 5 dulu, memang selalu hafal hadis yang mengatakan bahawa ANTARA NIKMAT YANG SELALU DILUPAKAN ADALAH NIKMAT SIHAT DAN MASA LAPANG. Memang betul lah! Waktu kita sihat, kita tak ingat diri. Kita rasa kita gagah. Kita kuat. Kita mampu buat macam-macam. Masa tu jugak, mungkin kita hampir terlupa ada SATU KUASA yang jauh lebih hebat dari kita. Tentunya DIA, Allah Tuhan kita. Kna? J


Hari raya tahun ni nampaknya tidak menyebelahi saya. Tidak mengapa. Saya tidak kecewa. Bagi saya ini satu penyucian jiwa. Saya yang derhaka pada DIA. Buat dosa tak berkira-kira. Bila ditimpa azab seksa baru rasa nak mengira. Percaya atau tidak, saya tidak keluar kemana-mana melainkan bersama keluarga ke rumah sanak saudara. Kadang-kadang memang rasa susah nak percaya. Tapi kali ni saya betul-betul jadi sangat baik. Pelawaan kawan semuanya terpaksa saya tolak dek kerana kesihatan yang berminggu tidak sempurna malah belum menunjukkan ia bakal sempurna. Ditambah pula kaki saya yang saya tak tahu kenapa ia tak nak sembuh-sembuh walaupun dah berkali saya merujuk PAKAR URUT kampung saya. Ngeh! Itulah, tanpa izin Tuhan kaki saya takkan sembuh lah! Mak saya kata sebab saya paksa diri waktu kaki saya sakit dulu. Sebab tu susah nak sembuh. Saya fikir-fikir.. boleh tahan jugak. Meeting sana sini semua pakai kaki. Teringat pula meeting dengan adik-adik LG untuk GCI,bagaimana saya menangis sebelum menghadiri meeting tersebut di Annex. Saya terpaksa kerana partner saya tidak dapat hadir. Fuh,kuat juga saya ye!


Saya teringin keluar dengan kawan-kawan lama. Jumpa,borak,imbas kenangan silam dan meng'update' perkembangan. Walaupun tentunya perkembangan saya yang paling tak best untuk di'update'. Confirm! Ada yang mengamuk bila call saya tak angkat,mesej saya tak balas. Saya benar-benar minta maaf.kebetulan di rumah pun selalu ada keramaian. Dan jika saya menghadiri keramaian pun,saya jarang membawa henset bersama. Jadi,memang silap saya tidak membalas panggilan dan sms yang diterima. Insya-Allah, kita ketemu jika diberikan peluang dari Tuhan. Selain itu juga, pada hari raya kelima, rumah saya bermajlis sedikit. Alhamdulillah. Semua berjalan lancar. Tapi kepenatan tok sah dok cerita. Lepas majlis bersyariat tu, makin galak la demam dan selesema saya memberontak. Kaki saya pun makin membengkak. Tapi takpe, saya gembira majlis berjalan dengan lancar walaupun pada awalnya buat saya 'otak'. Hoho.


Rumah saya dah jadi sunyi sepi. Tak ada dah tangisan baby. Rindu pula nak dengar Ahmad Naim dengan tangisannya. Waktu Naim kat kampung dulu, rasa tension jugak asyik dengar budak tu menangis. Kesian Naim.. Asyik nangis je. Pastu cirit-birit dan demam. Sekarang bila Naim tak ada, rindu melanda. Dok tiru gaya Naim pulak. Wah! Sayang Naim~ munir pun apa kurangnya. Budak tu memang genius bila makin besar ni. Mulut tu.. pandai sangat! Malam raya diorang main bunga api. (note that mercun is prohibited on my family,bunga api je bole.) senang tengok mereka gembira. Munir dan Aleeya. Budak-budak ni tak ada dosa. Sedap mata pandang mereka. Ali pun apa kurangnya. Baru 7 bulan tapi dah nak start merangkak. Dah la suka melompat pulak tu. Penat eden nak layan. Tapi Ali memang bakal jadi segagah Saidina Ali. Insya Allah. Nama Ali pun diletak sebab nak suruh Ali mengikut keperipadian Saidina Ali karramallah. Ameen. Saya suka kat budak-budak. Baru perasan. Tambah-tambah bayi macam Naim dan Ali. Cium diorang ada satu bau yang hanya ada pada baby. Tak ada pada mak bapak baby. Bestnya!


Baru-baru ni saya dan kakak serta adik terpaksa ikut abang pi kenduri kawen kawan abang. Adui bang, sume kawan awak dah kawen, awak bila lagi? Takkan nak tunggu saya langkah bendul betoi2 kot?? Hoho. Merayap kat KB Mall pun rasa tak best. Tambah pulak tak sedap badan. Lagi tragis, bila kakak saya memandu kereta kesayangan ayah saya, lantas melanggar sebuah wira. Dan kemalangan pun berlaku. Saya pun ada dalam kereta tu. Terpegun seketika. Habis kereta orang dirempuhnya. Kereta ayah saya pun kemek jugak. Tapi tak teruk. Sebab ada guard a.k.a spoiler. Tah betol ke tak tu nama die. Saya dengar abang saya panggil cantu. Nasib baik kakak yang bawa, bukan saya. Tapi ayah saya pun selalu pesan, jangan bagi kakak bawak kete, ayah nampaknya lebih percayakan saya. Sebab saya dah lama memandu,berbanding kakak. Memang rasa teruk sebab tu pertama kali kereta kesayangan langgar orang. Pergh! Tak pe. Dah benda nak jadi. Kakak kata, kenapalaa dia tak bagi aku yang bawak kete. Aku kata, benda nak jadi, kalo aku bawak,kete laggar lagi teruk sapa tau? Sebab Allah buat tu dah yang paling terbaik dah. Tak payah ada 'kalau' lagi dah.


Saya belum belajar lagi walaupun final semakin lama semakin dekat. Kalau nak belajar, saya memang memerlukan kesabaran. Waktu kakak dan abang semua ada di rumah, cabaran besar saya nak belajar. Memang jihad! Kebetulan, raya tahun ni semua orang ada kat rumah. 7 anak. 3 menantu. 4 cucu. Alhamdulillah. Ibu saya pun gembira. Hoho. Bila semua orang dah tak ada, hidung saya pula tidak henti-henti mengeluarkan mucus berlebihan. Goblet cell pulak tak jemu-jemu menghasilkan mucus. Tak pe. Sabar. Bisa melekit nota dengan mucus-mucus berlebihan yang dikumbahkan. Ting!


Bumblebee…………… wassalam~


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

7 comments:

Anonymous said...

dah sakit kaki kelas chem tak pergi, meeting pergi. nangis sakit tapi tak reti nak rehat.

farah said...

mucus berlebihan?? kah3

Adkbradik yg ke-6 said...

biso ayat anonymous...huhu..tp ader betulnya kan deq...you've to rest alot lot lot lot......plz3...

moga Dia memberi kesembuhan pdmu deq...ameen...

Anonymous said...

tah ko mmg suke sangat paksa diri. lelama futur kang. isau ak.

husnataqwa said...

thanks everyone..

husnataqwa said...

thanks everyone..

zulkarnain said...

husna selamat hari raya maaf zahir dan batin...

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.