♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Monday, September 06, 2010

TV3- Patut lebih peka sensitivity kami

*dah try nak masokkan video tapi tak Berjaya. You may refer to the link or search je lah kat youtube*

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YKN5jW8WJ9Y?fs=1&amp;hl=en_US"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YKN5jW8WJ9Y?fs=1&amp;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Scene 1

Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka

a) Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu

b) Buku – Bible

c) Pondok Buruk Beratap Rumbia – Kemiskinan

d) Malam Yang Gelap - Islam yang mundur

e) Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis

f) Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM

g) Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran

Scene 2

Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).

a) Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)

b) Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan

c) Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus

d) North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism

Scene 3

Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.

a) Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.

b) Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian

c) Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian

Scene 4

Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)

a) Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu.

Scene 5

Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.

a) Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)

b) Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.

c) Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.

SOURCE-you may refer here.

Masya Allah, first time tengok iklan tu (kat dalam youtube),memang aku terkejut sangat. Tengok sekali imbas pun dah boleh agak dah nak tiru krismas. Apalagi manusia-manusia yang hebat yang melakukan research sehingga mengeluarkan fakta-fakta seperti diatas. Apa nak jadi dengan iklan zaman sekarang? Tak cukup dengan iklan tuala wanita yang melampau, iklan deodorant yang tak senonoh, iklan sabun mandi,syampu dan sebagainya. semuanya memang macam-macam! Kalau kita tengok iklan kat Arab mana ada iklan yang dedahkan wanita macam yang negara kita buat. Hoh! Memang kuciwa. Apa nak jadi?

Ada bantahan yang akan dihantar terhadap TV3. You may refer here.

Yang memelikkan aku, takkan la TV3 tak tengok dulu iklan ni? Kalau tengok, takkan tak rasa apa? Anak sedara aku umuq 5tahun pun bila tengo iklan tu dia kata,

"Sama macam orang kafir la kan cikna?"

Pergh* tu budak 5tahun, aku tatau la kalau 'bayi' yang berumur 35-45 tahun tak mumayyiz untuk membezakan sume ni. Masya Allah.

Pastu, aku tengok kat internet, (makluman la kaki isu semasa), TV3 mohon maaf. Senang je kan TV3 minta maaf.. takpe, kalau betol kesilapan di silap mereka, aku harap mereka sedar dengan hati. Bukan minta maaf sebab tanak customer lari. Bukan tarik balik iklan tu sebab tanak orang boikot TV3. Harap mereka tarik iklan tu sebab mereka thau iklan tu berkait rapat dengan sensitivity Islam. Agama kita yang SYUMUL. Masya Allah. Aku rasa macam tak percaya pun ada. Takkan la tak perasan. Dah la pelakon tu pelakon melayu. Memang tipu la kalau mereka kata mereka tak sempat nak nilai atau sebagainya. kalau orang kafir buat iklan macam ni, nak hina agama kita, aku geram jugak. Ni orang melayu kita, orang Islam aku berganda-ganda tambah geram.

Tapi apapun, aku tetap rasa bangga. Bila aku bukak facebook, ramai rupanya orang yang peka dengan iklan ni. Yang peka dengan sensitivity Islam. Yang mahu Islam dijaga dan tidak dimanipulasi oleh setengah pihak yang mahu mengaut keuntungan. Aku senang tengok remaja-remaja marah dan memberontak dengan iklan iluminati ni. Tapi pesanan aku, kalau korang betul2 sayangkan Islam, masuklah kedalam Islam sepenuhnya. Tutuplah aurat sebaiknya. Jagalah pergaulan sebetulnya. Taatlah pada Allah sepenuhnya. Kerana itu bukan PILIHAN TAPI KEWAJIPAN. Kan?

Apapun, aku memang sedih dengan kisah ni. *_*

Aku rasa macam tak guna duduk negara Islam kalau benda macam tu pun boleh dipandang remeh oleh sesetengah pihak.

Wait! Kau rasa negara kita ni negara Islam ke? Hem…

Apapun, aku sayang Malaysia. Aku harap Malaysia mampu jadi lebih baik dari hari ni. Tak lupa, aku harap Malaysia menjadi sebuah negara yang betul2 Islam, yakni bukan hanya pada nama dan bukan hanya pada beberapa perkara. Tapi Malaysia, Islam seluruhnya! Tak kesah la nak buat 1 MALAYSIA ke ape ke. Janji tak bertentangan dengan syariat. Kan?

Aku harap lepas ni tak da dah kesalahan yang sama dibuat oleh TV3. Aku bukan benci TV3. Aku suka je. Tonton Al-Kuliyyah, Jejak Rasul kat TV3. Best. Tapi dalam beberapa aspek, TV3 perlu lebih peka dan sensitive dengan isu ummat Islam. Ingatlah, AKHIRAT kelak takkan terlepas punya wak!

Moga kesalahan yang sama tak berulang. Dan moga kita, sebagai ummat Islam, peka dan sentiasa sensitive dengan isu-isu sebegini. Cayalah korang! Gempak punya!!

** for futher information, better korang search kat google. Try la cari lagi maklumat tentang semua ni. Kita kan kena jadi generasi UP-TO-DATE dengan isu-isu semasa. Kalau bukan kita yang remaja ni, sapa lagi yang kita nak harapkan? Takkan nak harapkan anak saudara berusia 5 tahun tu kan? Haa.. meh same2,mendaulatkan generasi remaja Islam. Penuh dengan thaqafah~


 


 


 


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

4 comments:

zati said...

lotus2 pun mcm buddhism je....huhu..
ape nk jd zmn skarg ni?? =(

Anonymous said...

akhir zaman daa..

husnataqwa said...

kite pun tak terkecuali gak nanti.. ape nak buat daa

Azhar Al-Banna said...

no komen

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.