♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Wednesday, March 30, 2011

Tinggal lagi tawakkal.


Setelah hamper seminggu berusaha untuk membuat yang terbaek, kini tinggal lagi tawakkal dan usaha.doa. Meletakkan setinggi-tinggi tawakkal kepada Allah.

Tidak mengaku bahawa hamba telah banyak berusaha. Tidak sama sekali. Jika hendak dibandingkan usaha hamba dengan kejayaan yang hamba pinta, mungkin tidak setimpal. Belum dikira dosa-dosa yang terpalit pada diri. Tidak layak hamba memohon dari Ilahi. Tapi lumrah seorang hamba, tetap memohon kerana mengetahui bahawa Pencipta Agung itu terlalu luas pengampunanNya pada hambaNya. Moga-moga hamba tergolong dalam golongan yang terampun dosa-dosa yang sebanyak buih di lautan itu.

Nak kata tido tak lena, aish, lena je. Malah terlena-lena pulak tu. Nak kata makan tak lalu, tak jugak, nasi goring kat Café A tu habes sepinggan dihentam begitu saja. Nak kata tak basah mandi, lagi la salah, berkali-kali mandi. Tapi usaha beta hanyalah usaha manusia biasa yang tak lari dari fitrah manusia biasa. Ehhee.

Cuma, pinta hamba, ada rahmatNya buat hamba. Moga-moga mendapat yang terbaek.


Jika kegagalan itu baek untuk hamba untuk lebih dekat dengan pencipta ujian buat hamba, maka, kuatkanlah hati hamba menempuhnya. Biarlah senyuman dibibir, bukan tangisan di tubir. Jika kejayaan mampu menarik hamba dekat denganNya, janganlah jadikan hamba riya' dan bangga dengan sedikit nikmat itu. Jadikankan hati hamba sentiasa bersyukur, baek atau buruk. Jangan jadikan hamba manusia yang lupa untuk beriman pada Qada' dan Qadar Allahu Taala. 
Moga-moga Allah mudahkan semua urusan saya dan kawan-kawan seangkatan. Di kacamata saya, ujian ini ujian peningkatan iman. Menguji samada kita lebih jauh atau lebih dekat dengan Tuhan. Tinggal lagi kita memilih, redha atau terpaksa. Tinggal lagi kita memilih, syukur atau kufur. Tinggal lagi kita menentukan, usaha atau sebaleknya. Dan selebihnya, kuasa DIA, lulus atau gagal bukan ditangan kita, bukan di tangan sesiapa. Tapi di tentukan Qada' QadarNya melalui mediumnya yang pelbagai. Tinggal lagi jiwa ini redha dan syukur padaNya. Jika diberi pilihan pilihlah jalan yang terbaek untuk mendekatiNya, jangan sesekali melangkah untuk menjauhiNya.






entum memang sentiasa bermakna dalam ingatan. Insya allah.


Alhamdulillah, selesai saja 'ujian peningkatan iman', patik berkejar-kejar ke Stesen Putra PWTC untuk naek bas ke Kelantan. Waktu tengah qailulah, terdengar mereka mengeluh kerana patik pulang terlalu awal. Maafkan patik. Terlepas jamuan sate dan kek coklat. Rugi. Bukan rugi sebab tak dapat makan, tapi rugi sebab tak dapat jumpa mereka semua. Maafkan patik sebab menghilang macam tu je. Bukan patik sengaja cabut tanpa berita. Tapi jam tangan menunjukkan waktu terpaksa patik berkejar-kejar. Patik tahu patik mengecewakan mereka, tapi tiada ungkap paling baek untuk patik ungkapkan melainkan, "kita jumpa lain kali dengan izinNya." Insya Allah. Patik pasti mencari kalian, terutamanya yang nak ke Gombak dan yang nak keluar UIA. J Patik terlepas makan sate tak pe, yang penting, patik tak mahu terkecuali dari orang yang ada dalam ingatan entum J



Tribute untuk jiran tetangga : Illeya Ibrahim. Noor Atiqah Razak. Musfirah. Syarah Munirah. Afiqah Zulkifli. Muna 'Adila. Shaahida Zainal. Hannani Puad. Nabilah Othman. Farah Adlina. Wirdah Mohd Zain. Khadijah Abas. Hajariah Manan. Asyitah. Athiah.

Berukhuwwah hingga ke SYURGA. J

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

5 comments:

Anonymous said...

najah alaiki. :)

nurulhusna said...

syukran.. =)

n08n said...

kak husna, blog akak ni ada stalker ah. perasan ke tak?

Afiqah Zulkifli said...

sahabat sebenar, ingatannya dalam doa :)

nurulhusna said...

doakan akak. =) afiqah is shinning right now. kalau datang bilek akak, berseri2 cahayanya kebahagiaan. =)

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.