♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, April 15, 2011

FB seorang daie.


Subhanallahi wa bihamdihi…

Alhamdulillah, akhirnya mampu gagahkan tangan untuk menaip lagi. walaupun rasa dah tak bermaya 'ditembak' dari pelbagai sudut.


Anda ada FB?

Alhamdulillah. Hari Jumaat yang penuh dengan barakah. Hari ini cukup tersentuh hati dengan gathering dari UTM. Setiap perkataannya yang dilontarkan terasa menyentuh hati. Kata mereka, mungkin kerana orang yang bercakap dah berkahwin, jadi kata-katanya lebih terasa hikmahnya. Eh, apa pulak kaetan dah kawen dengan hikmah? Entah. Yang tu kena kaji sendiri. tadi sahabat-sahabat saya mengeluarkan pelbagai pendapat kenapa lebih hikmah bila dah kawen. Tapi dengan syarat, kawen yang BERKAT. J Syukur juga dengar respon positif dari kawan-kawan. Wah, UTM terbaek! J






Saya cukup terkesan dengan kata-kata yang diperolehi hari ini. Dan antara yang terkesan dan terasa nak share, bila disebutkan tentang penggunaan FB. Aduh. Ya, saya tak menafikan saya antara pengguna FB yang aktif. Memang terkesan dan terasa hingga ke hempedu. Aduyai!

Sebagai seorang daie, haruslah FB kita berbeza dengan FB orang laen. Kita, menggelarkan diri kita, kononnya sebagai seorang daie, tapi sayang, bila dijenguk FB, hilang akhlak seorang muslim, kabur akhlak seorang daie. "Sebagai seorang daie, FB kita mesti ada beza dengan FB orang-orang laen. Kerana daie untuk diteladani."

Ya, sungguhlah saya setuju. Daie untuk diteladani. Mungkin saya masih belum mencapai tahap sesuai diteladani, mungkin anda juga begitu, tapi cukup untuk saya katakan, kita adalah daie dan tak dapat tidak LA BUDDA, kita mesti membawa imej yang baek. Imej sebagai seorang daie kelak boleh menjadi fitnah sekiranya tercalar. Berusahalah untuk meneladani daripada merendahkan self-esteem sehingga tak berbuat apa-apa atau kaku.


Mengikut pemerhatian saya, orang yang kaku dalam dakwah, adalah orang yang terlalu rendah self-esteem. Takut nak buat itu. Rasa tak layak begitu. Rasa tak cukup ilmu dan sebagainya. Keyakinan pada Allah adalah sumber kekuatan untuk yakin pada diri sendiri. insya Allah.

Resolusi yang mampu saya nukilkan, sebagai seorang daie, beFB tidak salah. Ya, bukan salah FB, tapi penggunanya yang perlu dipersalahkan apabila disalahgunakan. Dengan FB anda mampu mengaut keuntungan dan saham akhirat, tapi dengan FB juga anda boleh diheret ke neraka jahannam. Maka, berwaspadalah kita dalam penggunaan FB. Lebih-lebih lagi sebagai seorang daie.

Dalam satu majlis di Shah Alam, soerang Ustaz berpesan, "Kalo tadak FB, balek nanti buat FB. Tapi ingat, mesti FB daie, bukan FB maen-maen."

Saya tidak mengeluarkan statement bahawa FB saya sebaek-baek FB. Sekadar menyampaikan dan menyindir diri sendiri untuk berubah kearah kebaekan. Usah diintai FB saya untuk mencari kesilapan saya, tapi mari intai diri sendiri dan perbaiki diri. Insya Allah.


mari jadi daie cemerlang!


Ok, terkesan.

Ops, lupa, resolusi, sebagai seorang daie, wajibkan diri kita untuk mengupdate status FB dengan tazkirah, hadis, tafsir Quran atau peringatan dan perkataan yang bermanfaat, paling kurang 2 kali seminggu. Wadahnya, setiap kali nak update, setmind bahawa "saya sedang update status FB sebagai seorang daie. Apa yang saya mahu beritahu pada mad'u saya ye?"

Berlatih otak untuk kreatif dengan keadaan semasa. Sekurang-kurangnya ada juga manfaat setiap kali orang terbaca status kita di 'home' mereka. tidaklah bosan dengan status yang entah apa-apa memanjang. Ya, saya tidak menghalang jika anda mahu mengupdate status yang anda mahu, tidak salah bagi saya selagi tidak menyalahi adab dan akhlak sebagai seorang muslim. Tapi mesti wajibkan diri mengupdate kata-kata yang baek sebagai hikmah dan peringatan buat orang laen. Pahalanya insyaAllah dihitung baek disisi Allah Taala.

Moga kata-kata ini tidak membuka ruang fitnah. J

Moga-moga setiap kali orang membaca status kita yang menyeru kepada kebaekan dan melarang pada kemungkaran, pahala mengalir untuk kita bagai air yang mengalir di sungai. Moga-moga ia menjadi menolak bala untuk kita dan penenang jiwa kita. Insya Allah.

Daie-daie yang berjihad di medan Allah, tidak pernah memberi alasan dalam melakukan kebaekan. Dan tidak pernah merasa janggal untuk menjadi ghuraba' di bumi Allah.


Pesanan penaja,

Sebhgian org merasa 'puas' & 'selesa' dalam jiwanya bila dpt menyakitkan hati org lain sama ada dgn kata2, tulisan, sindiran dan jelingan. Bg golongan ini semcm satu hobi melemparkan kata2 yg diketahui boleh 'menyakitkan' targetnya. Jika sifat itu ada dlm diri, fahamilah hati individu tu SGT KARAT dgn dosa terkumpul bertahun2. Tanpa sgr diubah, ia bkl menjadi kegemaran harian yg memufliskan akhiratnya.-Zaharudin.net
Hentikan kontroversi murahan dan tingkatkan prestasi kecemerlangan.

Lebih baek diam daripada mengeluarkan perkataan yang kita sendiri tidak tahu dan hanya beragak-agak semata-mata. Dan lebih baek diam daripada berkata-kata bertujuan memberi kemaslahatan pada orang lain. Saya tidak mengaku kalah dengan perkataan-perkataan yang melemahkan, kerana saya yakin, anda berkata-kata dalam keadaan anda sendiri tidak tahu, dan saya sekadar kasihan dengan MOTIF anda. Cadangan saya, hanya taubat sebaek-baek penyelesaian dan minta maaf adalah sebaek-baek kelakuan. Hingga bertemu kembali.

Tinta Mujahidah Muda,
Bintu Kamarudin.




:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

4 comments:

Muhammad Hamidi Zamri said...

sgt setuju dgn post ini.. kalau fb daie pn same dgn mad'u, tiada guna lah daie mmpunyai fb.. nice sharing..

.::: mr IQ :::. said...

setuju sekali, peringatan buat diri yg kian hanyut... Jazakillah

434 said...

mohon share :)

husnataqwa said...

tafadhol.. pleasure~

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.