♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, May 14, 2011

Inspirasi Hati






"Mummy, kakak nak jugak keropok durian tu."

"Kalau kakak nak keropok durian tu, kakak tak boleh beli aiskrim ni tau?"

Angguk-angguk. Kemudian aiskrim disimpan semula ke dalam peti ais.



Dialog ini terlalu biasa, sejak dari kecil, begitulah ibu ayah memujuk anakandanya. Sehingga hari ni, bila saya memujuk anak saudara saya, saya juga menggunakan taktik yang sama.



"Cikna, Munir nak aiskrim dua. Nanti Munir kongsi."

"Kalau Munir nak aiskrim dua, Munir simpan balik gula-gula ni. Nanti rosak gigi makan jajan banyak-banyak."

Dan Munir mengikut. Gula-gula disimpan, aiskrim diambil satu lagi. walaupun aiskrim itu bukan untuk dirinya sendiri, tapi untuk sepupunya, Aleeya.

Budak sebesar itupun tahu untuk berkorban. J



Bila jadi dewasa, benda yang sama pun berlaku.

"Kakak nak masuk DQ, nak hafal Quran."

"Kalau kakak nak hafal Quran, tolaklah tawaran foundation untuk belajar Bahasa Jepun tu."

Dan akhirnya aku menolak peluang belajar Bahasa Jepun.



Ya, kehidupan ini semuanya perlu pada pengorbanan.

Benda yang paling penting yang saya belajar, dalam hidup ini, tak semua yang saya mahu saya akan dapat. Kadang-kadang untuk dapatkan apa yang saya mahu, saya kena korbankan apa yang saya ada. Dan yang penting lagi, pengorbanan yang saya buat, kadang-kadang bukan untuk diri sendiri, perlu berkorban untuk orang lain. 
Bila dewasa juga, dulu-dulu Arwah Nenda selalu pesan,

"Kalau nak benda tu, kalau tak halal lagi, biar dulu, lepaskan dulu. Insya Allah datang yang lebih baik dalam keadaan halal."

Cukup mafhum.

Ini soal hati pula.

Kalau kita sukakan seseorang, tapi ternyata masih belum halal untuk kita, lepaskna dulu kalau belum mampu untuk menjadi halal untuknya. Nanti akan datang saat halalnya dan datangnya pasti dalam keadaan yang lebih baek.


Semuanya tentang kehidupan. Kehidupan yang kita lalui sebelum mendiami kehidupan sebenar di alam akhirat.

Saya juga teringat pesanan seorang Ustaz,

"Kurangkan nafsumu pada dunia, nak pilihlah untuk hidup bahagia di akhirat selamanya."
Walaupun saya belum capai tahap itu, tapi saya sentiasa berusaha untuk berada di situ. Walaupun saya mengakui, saya selalu tewas pada cabaran diri sendiri.

Oh, tewas pada pencabar? Dulu saya ada pencabar saya. Pencabar saya hebat orangnya. Cukup hebat. Saya bermimpi untuk standing dengannya. Walaupun bagai langit dan bumi. Oh, beliau tahu saya mahu bersaing dengannya. Bersaing untuk terbang tinggi di langit sama-sama. Semakin hari semakin mencabar. Sekarang? Takpe, biar saya simpan status cabaran ini sorang-sorang. J Yang penting, cabaran ni bakal berakhir, sebab lepas ni saya mungkin 'kehilangan' beliau. J

Ini hidup saya. Dan anda ada hidup anda sendiri.
Lakarlah peta terbaek hidup diri sendiri. moga-moga lakaran peta kita selari dengan lakaran peta DIA. J



Sebelum tu, saya teruja berkongsi lagu Inspirasi Hati ini buat tatapan semua orang dan  PENCABAR saya. J



Bila sendirian fikiranku buntu
Mengingati dirimu
Dikau tiada lagi di sisiku
Hatiku sayu bertambah pilu
Kasih kau inspirasiku
Kau mengajarku erti kehidupan ini
Takkan ku lupakan nasihatmu
Kerna ianya berguna untukku

Seringkali aku berdoa pada-Nya
Agar tabah menyusuri hidup ini
Ya Allah berilah ku kekuatan
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar
Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepada-Nya

Seringkali aku berdoa pada-Nya
Agar tabah menyusuri hidup ini
Ya Allah berilah ku kekuatan
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar
Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepada-Nya
Walau dirimu tiada lagi
Tapi hatiku tetap kepadamu
Kenangan bersamamu subur mewangi
Takkan luput dari ingatanku
Takkan luput dari ingatanku…
Tajuk Nasyid : Inspirasi Hati
Artis : DeHearty
Album : Di Hati (DeHearty)


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.