♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, May 31, 2011

Menulis bukan kerana nama.


Tentu semua orang pernah mendengar lirik lagu ini dengan rentaknya,

aku menulis bukan kerna nama...

"Aku menulis bukan kerna nama…"

Pernah diajukan persoalan tentang bagaimana status-status FB yang berbaur dakwah. Sesetengah pihak 'menuduh' bahawa status-status itu hanya ditulis untuk mendapatkan "LIKE" semata-mata. Erk, gembira ke bila status kita buat kat FB di"LIKE" oleh hamper 30-40 orang? Oh! Mesti!

Lantas dilontarkan persoalan oleh daie-daie, status seperti itu adakah maknanya si menulis mahu mengangkat diri? Mahu menunjukkan dirinya hebat?

Jawapannya mudah. Ia terpulang pada NIAT. Kembali pada hadis pertama dalam kitab Hadis 40.

Situasi yang mungkin berlaku berbeza. Tapi persoalan mudah, kenapa aku update status FB?

Adakah aku nak orang tahu aku seorang yang dekat dengan ALLAH?

Atau.. Aku memang betul-betul berniat menyeru semua rakan FB mengingati ALLAH?

Jawapan kepada soalan itu adalah jawapan kepada UJUB atau tidak seseorang daie mengupdate status dengan Ayat-Ayat Cinta yang manis dibaca, sedap di dengar.

Pertanyaannya sama. Bagaimana dengan Si Penceramah yang memberi ucapannya selama satu jam. Apakah yang diharapkan dalam ceramahnya? Adakah harapannya suatu hari nanti dia dipanggil lagi untuk memberi ceramah? Atau harapannya, apa yang disampaikan olehnya diambil iktibar oleh hamba-hambaNya yang lain?

Jawapan kepada soalan diatas juga adalah jawapan penentu kepada soalan UJUB atau tidak.

Saya juga pernah bertanya kepada beberapa rakan yang agak 'aktif' berFB.

Soalannya,

"Kenapa kita update status FB? Jawab dengan JUJUR!"

Pelbagai jawapan saya terima. Antara jawapan yang menarik saya kira.

"Sebab rasa bertanggungjawab nak letak ayat-ayat yang mengingatkan ALLAH. Kadang-kadang bila tengok kat HOME banyak benda tak senonoh. So I take the step to make it well!"
Saya kira jawapan ini cukup 'skematik' tapi walaubagaimanapun saya cukup respek pada pemberi jawpaan. AHSANTUM!

"Kadang-kadang terdetik juga update sebab gembira tengok orang LIKE status kita ramai-ramai. Terutama kalau bicara tentang CINTA. Bukan CINTA ALLAH, tapi CINTA MAKHLUK. Erk, CINTA MUSLIMIN MUSLIMAT. Lagi la ramai orang nak LIKE. But bagus lah kan, sekurang-kurangnya, its nice rather than other status yang mengarut entah ape-ape."
Dan satu lagi jawapan yang saya cukup KAGUM padanya,

"Mak mertua lepas ni nak tengok calon menantu, tengok je WALL FB tu hah. Kalau WALL FB tu mengarut, huh, awal-awal jangan di buat menantu, nanti jadi hantu. Kalau Nampak di WALL FB tu sopan santun, jaga muamalat, update status pun sejuk-sejuk mata mak mertua tengok, baru LULUS jaid menantu."
Wah, LOGIK sungguh pemikiran sahabat-sahabat saya! Betul jugak tu. Sejak dengar jawapan ni, RAMAI yang 'BEHAVE' kat FB, erk,takut saham jatuh, mungkin!

Akhir sekali, jawapan yang saya kira cukup sadis tapi kadang-kala terkena pada diri sendiri,

"Bila kita update status bagus-bagus, orang pandang kita bagus, orang mula respek kita dan puji kita. Nice kan? Kadang-kadang bila nak update, timbul juga perasaan itu. Sanggup jelajah kat web cari ayat-ayat sedap nak update status. Sanggup buka terjemahan Quran semata-mata nak update status dengan terjemahan Quran. Kalau nak harapkan bukak tafsir tu, punyalah liat, tapi untuk update FB, sanggup! Kadang-kadang ada juga masanya bila tengok status orang lain punyalah ramai orang LIKE, teringin nak buat macam dia. Tapi tu syaitan semuanya, nafsu yang NAK KAN NAMA. Bukan nak BAWA ISLAM. Apapun, yang penting NIAT kita. Kalau rasa before update tu banyak serabai je, kemaskini balik NIAT tuh. Apa susah. Kasi tewas itu SYAITAN dan NAFSU. Macam ust Muhadir selalu cakap, tewaskan NAFSU dan tunjuk pada NAFSU, "AMEK KAU, AKU DAH BERJAYA TEWASKAN KAU!" Itulah yang sepatutnya. Persoalan UJUB,RIYA' ni tak habis dipersoalkan. Apapun, kita berbalik pada hati kembali, kerana disitu bermulanya semua perkara. Yang penting, jangan berhenti UPDATE STATUS dengan AYAT-AYAT CINTA yang menyeru MANUSIA kearah HASANAH DUNIA dan AKHIRAT. Jangan PERNAH BERHENTI! Tapi, niat kena la selalu kemaskini. Kan?"
Terlalu suka dengan jawapan ini. J

AHSAN sahabat. Aku tidak pernah rugi mempunyai kalian disekeliling aku, walaupun kadang-kadang aku seolah-olah menjadi sahabat yang tidak menghargai sahabat. J

Kalau orang kata kita menulis kerana NAMA, jangan mudah sedih. Yang penting, NIAT dalam hati, hanya KITA dan ALLAH yang tahu.
Dan, satu hari nanti, yang akan MENGHAKIMI kita adalah DIA, bukan MEREKA. J

Teruskan bertinta dakwah. Jangan mengalah bila ditohmah. J



p/s: Sudah lame tidak diupdate. Alhamdulillah. Kesihatan sudah mula membaik. Syukur kepada ALLAH yang tidak henti-henti mengurniakan hambaNYA nikmat SIHAT yang seadanya. Tidak perlu membandingkan diri dengan orang lain. Tapi cukuplah melihat pada diri, apa yang telah ALLAH berikan. Tentu ianya lebih dari CUKUP buat hamba yang hina seperti diri ini. Syukran pada sahabat yang tidak henti mendoakan dan sahabat yang memahami keadaan diri yang serba kekurangan. Maafkan jua kerana tidak mampu bersama apabila kalian datang bertandang di Bumi Serambi Mekah. Bukan tidak sudi, tapi kekangan yang terlalu banyak merintagi. Kalau dibedah hati ini, ketahuilah keinginan untuk bersama kalian terlalu tinggi. Tapi terpaksa MAFHUM dengan keadaan diri.

Dan Alhamdulillah henset juga sudah kembali beroperasi seperti biasa. Walaupun beberapa nombor TERPAKSA didelete pada awalnya atas PANGGILAN MISTERI yang berleluasa. Akhirnya saya delete, bukan maksudnya BENCI, tapi buntu bila berhadapa dengan henset yang meroyan. Akhirnya saya sendiri yang pening bagaimana mahu mendapatkan kembali nombor-nombor yang telah didelete. Fuh.. (mengeluh) Kalau anda rasa nombor anda didelete, ku pohon, hantarlah SMS… L

Ala kulli hal, agak sibuk dengan persiapan kakak yang bakal menjadi ISTERI pada 4 JUN nanti. Tinggal beberapa hari saja lagi, saya bakal KEHILANGAN seorang KAKAK. Bakal beliau mencurahkan kasih taat setia sepenuhnya pada Sang SUAMI. Apapun, totap tumpang gembira untuk BELIAU. Semoga ALLAH memudahkan majlis perkahwinannya nanti, insya ALLAH.

Menjemput semua sahabat berdekatan (yang ada di KELANTAN), hadir bersama memeriahkan MAJLIS. Insya ALLAH, kedatangan kalian sangat dialu-alukan. J

Disertakan lirik lagu BUKAN KERNA NAMA buat tatapan semua. J

Jangan kau pandang bibir yang manis
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu

( korus )
Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan

Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia bisa merosakkan jiwamu
Dengarkanlah puisi di pusaka
Yang telah turun temurun hari ini

Jangan kau alas hatimu itu
Dengan secebis warna kehitaman
Dialah seperti anai-anai
Lambat laun hancurlah dirimu

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

5 comments:

di said...

waaaa.. gembiranye orang tu dah update blog~ tahniah2.. azam baru ye?
semoga berjaya sayang~ take care!

sisIzzati said...

kak..suka dgn entry,tq byk sedarkan sy :) keep writing

Anonymous said...

suke2.. sesekali muncul dgn penulisan sebegini, begitu molek~

Anonymous said...

husnaa!!!cepat kawen!!!!

bintun said...

jawab bg pihak husna : "tadak calon lah weh.."

the same answer everytime. expected!
HAHAHA.
Anak kamarudin...

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.