♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, July 23, 2011

Gelombang MERAH


bandar Pasir Mas.
p/s: gambar tidak diambil ketika hari kejadian. maka tidak kelihatan askar-askar berkeliaran.
Awal pagi saya bertolak ke Surau Kota, seperti biasa memenuhi 'tuntutan' setiap minggu. Setelah hamper 3 jam disitu, saya dan adik bertolak balik ke Pasir Mas. Kelihatan Bandar Pasir Mas sesak. Askar-askar berpakaian hijau memenuhi setiap pelusuk Bandar Pasir Mas yang kecik tu. Polis trafik dengan motosikalnya yang bergaya tu tok sah cakap, berderet-deret. Peliknya. Dah jadi jajahan takluk askar ke Pasir Mas ni? Bila terpandang POLIS DIRAJA yang tertera dibaju mereka, perasaan meluat bertapa di dalam hati. Sabar Husna. Sabar. J

Kemudian, saya memarkir kereta di tepi jalan sementara adik saya mendapatkan tom yam ayam dari kedai berdekatan. Seorang askar menghampiri kereta saya. Kemudian diketuknya cermin kereta. Nasib baik dia askar. Saya menurunkan cermin kereta, perlahan dan separuh saja.

"Kenapa?" soal saya.

"Buat apa ni? Kenapa parking kat sini? Orang nak lalu lalang susah. Nak parking, parking la betul-betul." Bising pulak askar ni, masih muda dan bercakap agak pelat Kelantan. Saya senyum. Entahlah, selama ini, tempat itu selalu menjadi tempat febret parking kereta saya setiap kali nak dapatkan tom yam istimewa.

"Ada apa tu dik?" soal saya, berlagak 'dewasa'.

"Dato Shahrizat nak datang, tak tahu ke?" sinis jawapannya. Dalam hati, geramnya askar ni.

"Oh, Dato Shahrizat tu sapa eh?" soal saya, memulangkan paku buah keras.

"Menteri tu la. Takkan tu tak tahu."

"Menteri apa? Rasanya tak ada menteri nama Shahrizat." Sengaja saya menyakat. Merah padam muka askar tu. Confirm tak tahu. Masalah sungguh.

"Buat apa Shahrizat yang awak kata menteri tu datang sini?" soal saya lagi.

"Nak rasmikan gelombang MERAH. Dah, parking kereta elok-elok, pergi masuk dalam stadium. Sekejap lagi tengok sendiri apa terjadi." Marah pula askar ni.

"Oh, kalau gelombang KUNING saya tahu la, kalau MERAH tak tahu pulak." Akhirnya askar tersebut berlalu, dan adik saya sudah selesai mendapatkan tom yam ayam kegemaran. Dalam hati, tergelak sorang-sorang.

Gelombang MERAH apa yang mereka rasmikan?

Pun saya tak tahu.

Shahrizat datang, habis semua kontinjen askar dikerahkan. Berpuluh lori askar ada dalam Bandar. Habis polis trafik berkeliaran merata tempat. Selama ni tak pernah ada. Macam RAJA nak mencemar DULI pulak gayanya. Banyak bas sekolah yang menjadi 'mangsa' kena hantar ke program SHAHRIZAT. Agaknya kalau tak buat macam tu, ada tak orang datang ke program tu? Wallahu a'lam.

*tetiba saya jadi sangat skeptical. Lebih2 lagi lepas 'berbual' dengan askar itu****

Apa nak jadi pun tak tahu. Mungkin mereka sedang bekerja keras untuk PRU13. J

Mereka dengan cara mereka. kita ada cara kita.

Wallahu a'lam. J

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.