♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, August 12, 2011

Jumaat: Mulialah orang yang memuliakannya.


Alhamdulillah.


Hari ini kebetulan saya ada sedikit urusan di Bandar Pasir Mas. Maka, keluar sebentar. Lumra, semua kedai tutup. Hari Jumaat di Bandar Pasir Mas sungguh sunyi dan ibarat 'Bandar Yang Mati'. Kedai-kedai yang dibuka Cuma kedai-kedai yang menjual bahan mentah untuk memasak. Itupun ditutup apabila solat Jumaat.


"Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu diseru untuk solat pada hari Jumaat, maka hendaklah kamu segera mengingat Allah dan TINGGALLAH JUAL BELI". (Al-Jum'ah:9)
EH, Shin Chan pun solat Jumaat jugak ke? =)



Kagum dengan mereka yang menghormati dan memuliakan hari Jumaat.

"Sebaik-baik hari dalam seminggu adalah hari Jumaat. Padanya Allah mencipta Nabi Adam, dan padanya juga dimasukkan ke Syurga, dan padanya juga dikeluarkan. Dan tidak terjadi hari Kiamat melainkan pada hari Jumaat." Hadith riwayat 5 perawi kecuali Bukhari.
Tapi, tutup kedai, atau duduk dirumah bukan cara terbaek untuk memuliakan hari Jumaat. Sepatutnya pada hari Jumaat yang penuh barakah, kita memperbanyakkan melakukan ibadah sunnat hari Jumaat seperti mandi sunnat Jumaat, memotong kuku, membaca surah Al-Kahfi dan macam-macam lagi, boleh rujuk di SINI dan klik disini dengan hati yang ikhlas.


Al-KAHFI

Gunalah apa saja cara untuk memuliakan hari Jumaat, moga-moga kita juga mulia kerana memuliakan yang mulia. Insya Allah.

Hari Jumaat merupakan hari yang paaaaling mulia dalam seminggu. Di dalamnya ada waktu yang SANGAT MUSTAJAB DOA. Di dalamnya disyariatkan SOLAT JUMAAT. Di Dalamnya disyariatkan KHUTBAH JUMAAT. Yakni, tidak ada pada hari-hari lain. Maka, apakah kita masih mahu mendustakan hari Jumaat yang penuh barakah ini?


Tiba di satu kedai, saya dan Ibu singgah untuk mendapatkan bahan mentah untuk berbuka hari ini. Tiga lelaki muda sedang menjual dengan kelam-kabut. Waktu itu jam menunjukkan 12.40 tengahari. Selepas selesai mebeli, kami keluar dari kedai itu dengan perasaan tertanya-tanya. Kenapa pulak budak-budak muda ni?

Kebetulan, waktu kami keluar, ada pelanggan lain baru sampai. Kemudian, salah seorang lelaki tadi berkata,

"Maaf la, kami nak tutup kedai dah. Takut tak sempat nak Jumaat."

Wah, terharu pulak dengar. Pelanggan tersebut beredar, menghormati hak peniaga tersebut. Saya dan ibu berlalu. Dalam kereta, sempat juga ibu memuji mereka. "Bagus budak-budak muda ni, jaga SOLAT."

Ya, memang bagus.



"Barang siapa yang pergi ke masjid untuk solat Jumaat pada waktu pertama, maka seolah-olah dia telah mengorbankan seekor unta. Dan siapa yang pergi pada saat kedua, maka seolah-olah ia telah mengorbankan seekor lembu. Siapa yang pergi pada saat ketiga, maka seolah-olah dia telah pergi mengorbankan sekor biri-biri. Siapa yang pergi ke masjid pada saat keempat, maka seolah-olah dia telah mengorbankan seekor ayam. Dan siapa yang pergi ke masjid pada waktu kelima, maka seolah-olah telah menghadiahkan sebiji telur. Kemudian apabila imam telah, maka ditutuplah pintu cacatan, diletakkan pena dan berkumpullah para malaikat di sisi mimbar untuk mendengarkan khutbah. Siapa yang datang selepas itu, maka ia hanya datang untuk hak solat sahaja , dia tidak memperoleh apa-apa keutamaan" (HR Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah)

klik pada gambar untuk paparan yang lebih jelas.



"Sesungguhnya Rasulullah membicarakan tentang hari Jumaat ia berkata. " Padanya terdapat suatu saat yang tidak ditemui oleh seorang hamba(Allah) yang Muslim dengan ia mendirikan solat sambil memohon kepada Allah akan sesuatu, melainkan apa yang dimohonnya akan diberikan kepadanya. Ia mengisyaratkan dengan tangannya yang diangkatkan." (HR Bukhari dan Muslim)




 Telah diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra. Ia berkata, Rasulullah telah ditanya oleh orang tentang hari Jumaat, maka baginda menjawab:

 
"Hari Jumaat adalah hari silaturrahim dan hari pernikahan." 

Kemudian sahabat bertanya lagi:

"Mengapa demikian ya baginda?"

 
Rasulullah pun menjawab:

 
Kerana para anbiya' pada masa lalu melaksanakan pernikahan pada hari tersebut. Antaranya ialah pernikahan antara Nabi Adam as dengan Siti Hawa, Nabi Yusuf as dengan Siti Zulaikha, Nabi Musa as dengan Shafrawa, Nabi Sulaiman as dengan Puteri Balqis, Nabi Muhammad SAW dengan Siti Khadijah, Rasulullah SAW dengan Siti Aisyah dan pernikahan antara Sayyidina Ali bin Abi Talib dengan Fatimah.


Kerana JUMAAT itu datangnya sekali dalam seminggu. Selepas Jumaat ini, belum tentu kita bakal bertemu Jumaat akan datang. Lebih-lebih lagi Jumaat di bulan Ramadhan. Masya Allah. Selamat berJUMAAT semua orang!

Mari banyakkan SELAWAT.


"Manusia yang paling utama bersamaku nanti pada hari Kiamat, ialah orang yang paling banyak mengucapkan selawat kepadaku." (HR Tarmizi)

"Siapa yang mengucapkan selawat kepadaku, Allah berselawat(memberi rahmat) kepadanya sepuluh kali kerana selawatnya itu." (HR Muslim)

Wallahu a'lam.





  p/s: Tengah memandu tadi, dapat mesej dari IIUM KUANTAN. Mengingatkan bahawa enrollment day dah nak kunjung tiba, 3 minggu dari sekarang. Rasa macam cepat pula masa berlalu. 3 bulan cuti dah tinggal 3 minggu. Alhamdulillah kebanyakan urusan kemasukan sudah diselesaikan. Alhamdulillah, berjaya juga nak jadi 'independent'. Tinggal beberapa urusan kecil yang masih terbengkalai akibat buntu seperti mencari homestay untuk menginap di Kuantan nanti. Pss. Sapa ada idea, boleh la tolong. Ehhe. Alhamdulillah, 3 minggu bukan masa yang lama, lebih-lebih lagi di Bulan Ramadhan. Jangan fokus pada enrollment day sampa terlupa kita berada di Ramadhan ye. Sekejap rasa tak sabar nak masuk Kuantan, tapi kadang-kadang rasa MALAS pun ada. Tapi teruja tetap ada! Ehhe.
latest : menyediakan gambar passport untuk pendaftaran di Kuantan. FORMAL. =)

FOKUS PADA KAPUR : Bila tengok kpaur ni, terasa takut untuk ke Kuantan. Amanah yang hendak digarap beserta harapan dan impian terlalu tinggi. Bersediakah untuk berhempas pulas melaksanakannya?
Semoga ALLAH memudahkan urusan.

 

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

6 comments:

Anonymous said...

nak share. tengs

husnataqwa said...

silakan dengan berbesar hati =)

Paradise Gal said...

good luck husna. kerie pon student uia jugak. tapi gombak n skang buat masters.. mase degree pon kat uia jugak. All the best. suke bace entry awk sbb bnyk beri pengisian kpd hati yg kotor ini. :) thanks

pemerhati said...

puan, saya nak bagitau, saya semakin jeles dengan blog puan. melawa habesan! terbaik kak!

norhani said...

kapur saye dah hilang.. :(

husnataqwa said...

hani, saya sayang sangat kat rosakkan kapur tu.. eheee =)

takpe, 'kapur' kita same. =)

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.