♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, August 16, 2011

Salam Nuzul Quran ^___^


17 Ramadhan. Rabu. Bersamaan hari ESOK, bukan hari INI. J (advance sket..)


Alhamdulillah. Esok cuti umum bagi negeri terchenta Kelantan Darul Naim bersempena dengan hari kebesaran Islam iaitu Nuzul Quran.

Baca tentang Sejarah Nuzul Quran --àklik dengan hati yang tenang.


Wah, semakin mendekat kita dengan Lailatul Qadr nampaknya. Sejak semalam, Imam mula membacakan surah Al-Qadr pada rakaat kedua solat Witir. Dan complete dengan Qunut sekali. Nanti boleh pesan pada Imam, sesekali buatlah Qunut Nazilah. Mana tahu PRU13 dah nak dekat. J

Baca tentang Lailatul Qadr ----àklik dengan rasa ingin tahu… J


Oh ya. Saya kagum sungguh dengan penduduk kampong saya a.k.a kampong Kubang Batang yang terletak di Bandar yang cuuuuukup kaya di di Kelantan, iaitu Bandar Pasir Mas. J Apa yang nak dikagumkan, jemaah kat masjid tu tak ada pula nak berkurang, malah makin bertambah. Yang tua memang memenangi barisan depan, yang muda-mudi pula memenuhi saf belakang. Masya Allah. Dan lagi seronok bila saya tahu, ada antara mereka yang baca blog saya tentang LURUSKAN SAF baru-baru ni. Wah, teruja sekejap. "Na hari tu ada tulis pasal saf masjid kita kat blog eh?" Terkejut saya tapi sempat lagi mengangguk dengan senyum kambing. Sebab tak tahu apa reaksinya pada mulanya. Tapi akirnya mereka bersetuju dengan saya. Sekarang SAF makin membaek, tidak jarang macam dulu-dulu. Alhamdulillah...J



Oh ya juga. Persiapan ke UIA macamana? Dalam tiga minggu lagi lebih kurang nak menjejak bumi baru. Dan.. Persiapan kelengkapan tak dirisaukan sangat, tapi persiapan mental dan fizikal perlu. Entah bagaimana kehidupan di tempat baru. Macam-macam 'judgement' yang timbul. Hidup kat Kuantan boring lah macam dalam zoo. Hidup kat Kuantan susah. Study life kat kuantan dalam neraka. Dan macam-macam. Eh, macam tahu je neraka tu macamana pulak. Wallahu a'lam. J

Tapi, bagi diri saya sendiri, tak perlu sangat nak fikir benda-benda negative tu. Makin difikir, makin makin kita malas, bosan nak jejak UIA. Kalau boleh, sebelum jejak ke tempat yang bakal kita huni selama paling kurang pun EMPAT TAHUN, mesti dengan HUSNUZON yang tinggggiii. Sebab husnuzon tu nanti akan memberi efek yang positif pada kita. Tak percaya? Cuba dulu. J Bayangkan yang baek-baek dan fikirkan yang molek-molek. Tentu bila sampai sana nanti, anda takkan gelisah resah gundah gulana. Insya ALLAH. J







Oh Ya. Sekalung TAHNIAH buat adik-adik MEDCY-IDEA yang berjaya melaksanakan GCI pada 14 Ogos baru ni. Tahniah. Bangga pula selaku pengasas event ini. Apapun, adik-adik memang terbaek. Alhamdulillah..
kalam dari Presiden MEDCY =)

Dan Oh Ya lagi. Sekarang ni macam-macam isu agama dah mula dipolitikkan. Sebagai seorang WARGANEGARA (bukan Mismah, rujuk SINAR HARIAN, pendedahan ekskusif berkenaan Mismah dan kemudian diputar belitkan sehingga berbelit-belit. Kerajaan memang suka benda belit-belit ni. J), mestilah kita bertanggungjawab mengambil tahu apa yang sedang berlaku kat semesta Malaysia. Kes pembesar suara di Pulau Pinang dan kes Murtad. Wah, kena banyak-banyak tambah tsaqafah ni. J Jangan nak tunggu kena tengking, kena provoke, baru terhegeh-hegeh nak baca pasal isu semasa. Jadi, sila ambil berat dan cakna dengan isu semasa sekliling anda lebih-lebih lagi apabila ia melibatkan soal agama dan politik.

Ramai golongan INTEKTUAL sekarang ni suka buat FATWA sendiri. Janji FATWA yang memberi keuntungan buat diri mereka. Apa lagi, HENTAM SEMBORONO sajalah. Hukum TUHAN dalam QURAN dan HADIS terus letak tepi. Entah apa yang dicari dan dikejar dalam DUNIA ini seperti terus menerus melupakan adanya HARI AKHIRAT, yakni hari PEMBALASAN buat mereka yang SERING MELUPAKAN HUKUM TUHAN. Dan yang lagi TERUK, sengaja buat-buat TAK TAHU.
Oh YA! Semalam baru selesai urusan menjual kereta. Alhamdulillah, usaha yang sedikit berbaloi juga akhirnya.
kereta Mits abang yang telah berjaya saya jual dengan harga yang berpatutan. Dijual sebab beliau sudau punya kereta lain yang lagi sesuai untuk orang tua macam beliau. =)

Kebetulan, abang saya minta tolong jualkan keretanya. Sambil-sambil online, saya iklankan keretanya di Mudah.my.

Tak ada niat pun, memang nak main-main. Sekali letak, terus berduyung-duyung (hiperbola) orang menelefon. Dah terlanjur melangkah selangkah, terpaksalah saya mendalami ilmu kereta sedikit sebanyak untuk melancarkan urusan jual beli. Mana boleh jual tanpa ilmu. Buat kerja tanpa ilmu, ibarat mencangkul angin. Sia-sia. Lagipun, apasalahnya menambah ilmu pengetahuan, walaupun takde sangkut-paut. Tapi saya kira, semua ilmu itu adalah berharga walaupun dengan mengetahui kuasa enjin kereta tersebut. J Dan Alhamdulillah, rezeki buat saya, dapat juga komisyen. Tak banyak sampai beribu-ribu ringgit, tapi Alhamdulillah, cukup kalau nak buat simpanan untuk bertunang pun, lebih dari cukup. J Wah, seronok jadi usahawan Mudah.my sebab memang mudah. Dapat duet sekelip mata. J

S.O.L.D!


Oh Ya mungkin ini yang terakhir, HIDUP ini diciptakan bukan untuk bersenang-senang dengan nikmat dunia. kerana DUNIA ini bagi orang MUKMIN adalah PENJARA. PENJARA kepada NAFSU yang sentiasa memuncakkan rasa cinta pada DUNIA dan rasa LUPA pada MATI. 

Terima kasih kawan-kawan yang selalu mendoakan saya. Semoga ALLAH membalas doa kalian dengan  barakah yang berpanjangan buat kalian di dunia dan akhirat. Allahu Rabbi.

Haasibu anfusakum, qabla an tuhaasabu. J

Sehingga bertemu lagi. J

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

4 comments:

Afiqah Zulkifli said...

tahnia juga buat adik2 sustect. hu3 nak jugak

eh ada gambar uia gombak la ;)

husnataqwa said...

itu tandanya meraikan budak gombak macam anda. =)

buat sustect, mereka bertuah kerana ada ANDA. =)

medcyian said...

kak husna, turunla pj. hukhukhuk

husnataqwa said...

masya ALLAH. kalo mampuuuuu, nak sangaaaaaaat turun PJ..

smoga ALLAH menjga kalian.. =)

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.