♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, May 20, 2012

Yo! Fest : Kenapakauada

Jumaat :


KUANTAN, 14 Mei - Orang ramai dijemput hadir ke program Sambutan Hari Belia Pahang "Yo! Fest 2012" di Taman Bandar Indera Mahkota bermula dari 18 hingga 20 Mei ini. Program yang bermula jam 8.00 pagi hingga 10.00 malam itu akan diserikan dengan berbagai acara menarik untuk pengunjung. Antara acara tersebut ialah persembahanBelon Udara Panas, Pertunjukkan Kereta dan Motor Berhias, Drif Drag, Capoeira, Nitro RC Car, Skyrunner, KMX Spider Drift dan sebagainya Turut diadakan ialah pertandingan Drag Motor dan Kereta, X-Games, Karaoke, Kucing Cantik dan pertandingan Ayam Serama. Turut akan diadakan acara berbentuk kerohanian termasuk Solat Hajat dan Tahlil, Seminar Usahawan Produk Halal, Kenduri Bersama Jabatan Mufti Pahang, Belia Berselawat, Soal Jawab Beliau Bersama Ustaz, Cerapat Langit Bersama Ahli Falak dan Karaoke Nasyid. Turut akan diadakan ialah Seminar Keusahawanan, Temuduga Terbuka daripada 30 buah syarikatyang turut serta dalam program itu nanti. Info lanjut klik facebook Yo Fest

*************

Surat Bantahan yang dihantar oleh SRC dan MRC kepada Pengarah Yo!Fest, Encik Awang. Terbaek SRC.


rombongan orang yang PEDULISM dengan aduan pelajar ke tapak PESTA untuk menghantar surat bantahan.


respon positif En. Awang menerima surat bantahan.
Wakil SRC menyerahkan surat bantahan, Saudari Aminah Imran. ;)
Terbaek Kak Min. ;)
berbincang penuh hikmah. Harap2 ada perubahan. insya ALLAH.
Tahniah Presiden MRC Tabari, Azam Yusuf.
 ***************************
On the way ke kelas, terpandang banner BoboiBoy. Koko Tok Aba dan kokotiam. Oh, sempena Yo Fest

rupanya. Youth Festival. Program ini berlangsung berdekatan dengan asrama kami menetap. Jalan kaki pun sampai. Itulah tempat kami jogging (kami ke?) dan berusrah saban minggu.

Kelas saya full sampai petang. Petang pula kami keluar ke Giant. Dapat berita dari sahabat di Tabari, ada maulid dan BELIA BERSELAWAT di Yo Fest.

Pandangan saya terhadap Yo Fest, berubah. Oh, islamiknya program ni! Ada forum islamik, ada maulid. Subhanallah.. Lantas saya berhasrat ke Yo Fest. Tapi malam itu saya ada tuntutan urusan  lain, maka terpaksa tunda ke keesokannya.

bukan saya yang bulatkan wajah mereka. Tapi PahangOnline yang buat.
"Susulan pendedahan kami berkenaan sambutan hambar yang dibuat oleh Kerajaan Negeri Pahang terhadap program yang melibatkanPerdana Menteri Malaysia di Taman Gelorapagi semalam, maka ramailah yang menuduhkenyataan itu hanyalah fitnah dan spekulasi semata-mata. Namun, dari gambar yang dipaparkan itu membuktikan sebaliknya.Hambar, bukan bermakna tidak ada langsung orang yang datang tetapi ia menunjukkan program itu gagal mendapat sambutan.Mereka yang ramai hadir hanyalah yang dipaksa oleh kerajaan menerusi pekeliling tertentu. Bagi menunjukkan lebih ramai yang hadir maka seperti biasa para pelatih Pusat Latihan Khidmat Negara(PLKN) digunakan. Adalah lebih elok para pelatih PLKN itu dibenarkan memakai baju "casual" agar tidak nampak sangat mereka pelatih. Namun, akibat kealpaan penganjur maka mereka semua dipaksa memakai baju PLKN yang membuktikan merekalah yang telah meramaikan hadirin yang menyambut Najib Razak pagi semalam. Soalnya, ke mana pergi penyokong UMNO BN yang ramai itu. Mana pergi rakyat yang dikatakan sudah mula menyokong kerajaan?. Semua ini membuktikan rakyat sebenarnya sudah muak dan jemu dengan taktik-taktik kerajaan terutamanya UMNO yang memaksa rakyat hadir termasuk memberi gula-gula kepada mereka. Apapun, sambutan yang diberikan kepada Najib semalam jelas sekali memalukan Kerajaan Negeri Pahang. Mana mungkin, pentadbiran Adnan Yaakob tidak menjemput rakyat untuk hadir berbondong-bondong ke program PM. Justeru, PDO cuba membongkarkan rahsia semua ini bagi bolehkan rakyat Pahangseantero dunia untuk menilainya."
Sambung baca di SINI

Sabtu :



RELA dan polis memenuhi jalan utama kami keluar. Paginya ada exam. Eh eh, rasa macam di BERSIH pula bila jalan raya penuh dengan kon dan khemah serta papan tanda POLIS.

Sekembalinya ke Tabari dari IMC urusan peperiksaan, kami tidak dibenarkan masuk ke asrama. Kereta disuruh parking diluar. Bila kami 'merayu', "Ni asrama kami pakcik. Kami baru habis exam ni."

Kami ditempelak. Katanya notis sudah seminggu dikeluarkan. Erk, kat mana keluarkan? Tak pernah jumpa pun. Disebabkan kami baik dan tak mahu buat provokasi dengan polis, kereta diparkir di luar. Ehhe. Gembiralah tu polis bila kami mengalah.

Maka berjalanlah kami dengan keadaan cuaca yang sangat panas menggigit tulang sum sum dan UV yang terkena di kulit boleh menyebabkan kanser kulit. Tambah pula merah muka menahan marah pada RELA yang lagak seronok menghalang laluan ke 'rumah' kami.


program di IIUM Kuantan, ni baru betul untuk remaja.

Seorang sahabat bertanya,
"Pukul berapa bole masuk ni?"
"12 malam." jawab RELA bertugas.
"Kenapa tak boleh masuk ni?"
"Ada drift." jawabnya sepatah sepatah. Sabau je lah.

Rupanya bukan kami saja yang ditimpa nasib serupa. Ramai lagi kawan-kawan seangkatan yang terpaksa memarkir kereta jauh di luar dan berjalan masuk ke rumah sendiri. Ramai kawan-kawan yang mahu membuat urusan di bandar juga terbengkalai.

Ramai juga sahabat-sahabat yang meminta nombor Mr President dari saya, Akh Sharif Ahmad.
Cadang saya, report pada Presiden MRC dulu, kemudian biar Presiden MRC berbicara dengan Presiden SRC. Whoa, macam birokrasi pula. ;)

Lantas nombor Sharif Ahmad dan Nurazam Yusuf saya tinggalkan kepada mereka.

Petang :


Saya ada urusan di IMC, ramai sahabat-sahabat terpaksa berjalan kaki kerana kereta tak dibenarkan keluar masuk dari 'rumah' kami sendiri.

Petangnya, saya dapat berita Mr President SRC sudah bertemu dengan Pengarah Yo Fest untuk aduan yang diberikan penduduk Tabari yang menderita seksa. Hebatlah Mr President!

Saya kagum dengan tindakan Sharif Ahmad. Memang patut beliau jadi President SRC. Bakal ayah ini tidak pernah 'hilang' bila pelajar mencarinya. Mana nak cari President macam ni? ;)

Malam :



Sesuai dengan musim mengulangkaji pelajaran, saya tekun mengulangkaji nota Anatomy dan Physiology.
Ajakan kawan untuk melawat tapak Yo Fest, saya ketepikan dulu. Bukan marah dengan RELA sampai tak mahu pergi melawat, tapi rasa tidak berkepentingan untuk pergi jika dibandingkan dengan nota-nota anatomy yang masih belum habis di'highlight' kan sebagai tanda 'sudah baca'. ;)

Ketekunan itu terganggu bila bunyi bising dari jalan raya mengganggu konsentrasi saya dan roomates dari menghadap nota-nota tersebut. Rehat diambil untuk melegakan telinga yang panas hampir berasap. Tapi bunyi bising itu sehingga 2 pagi masih belum berhenti. Sorak sorai, dan bunyi 'drift' kereta/motor (saya tak pasti) benar-benar mengganggu dan menyakitkan.

Tidakkah mereka tahu mereka sedang drift di hadapan 'gedung ilmu' yang mana di dalamnya ada ramai bakal-bakal doktor yang bakal menyelamatkan nyawa mereka dari penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis tak lama lagi? Tidakkah mereka tahu di 'gedung ilmu' berwarna putih ni ada ratusan orang yang sedang berusaha keras untuk memberi khidmat pada mereka pada masa akan datang? yang akan mencabut gigi buruk anak mereka, yang bakal menyambut kelahiran anak cucu cicit mereka, yang bakal menjaga pemakanan mereka, menasihati mereka penjagaan telinga mereka dan macam-macam jenis health provider yang ada di dalam bangunan putih ini.

Tidakkah mereka kisah?

Sambil berfikir, saya melelapkan mata dengan nota Integumentary System di tangan kiri. Alarm disetkan pukul 5 pagi.

Deringan alarm telefon bimbit berbunyi. Sepulangnya dari toilet, saya terkejut dengan sorak sorai manusia yang masih kedengaran. Allah, tak tidur kah mereka ni?

Lantas persepsi saya terhadap Yo Fest sudah totally berubah!

Program ini anjuran siapa?
Bermula dengan maulid dan ceramah agama, tapi pertengahannya begini?

Tidak ada di dalam fikiran saya siapa yang menganjurkan program sebegini.

Orang yang berfikir tidak akan melalukannya. Tidak sama sekali.

Bukankah seawal 5 pagi waktu terbaek untuk kita berada di tikar sejadah memohon rahmat kasih sayang serta pandangan Allah. Bermunajat dengan dosa rakyat Pahang dan Malaysia yang semakin hari semakin banyak bayi dibuang. Belum lagi nak sebut isu Irshad Manji. Pufff~

Bukankah 5 pagi waktu paling musjatab untuk berdoa dan memohon ampun? Waktu paling comel untuk mengalunkan kalimah suci dalam keadaan tenang? Bukankah begitu? Tidakkah mereka terfikir?

Saya semakin benci dengan program-program sebegini.
Baru saja persepsi saya dengan program anjuran kerajaan berubah. Tapi rupanya, indah khabar dari rupa. Perubahan itu sekadar mahu menyedapkan hati, menyerikan seri program.



Sedih bertambah bila mengetahui cerita-cerita sahabat dekat bahawa ada ramai golongan yang mengambil kesempatan di PESTA untuk berjalan berdua-duaan di taman tasik bandar.  Siapakah yang lebih memalukan disini? Allahu Allah.

Negara ini sudah terlalu uzur. Pemerintahannya sudah perlu ditukar untuk menyelamatkan mengara ini dari terus uzur.

Negara ini perlukan 'air' yang menjadi penyubur kepada MAARUF, bukan mungkar.
Negara ini perlukan AGAMA yang menjadi benteng untuk membuatnya terus SIHAT.

Ya, negara ini perlu perubahan.

Sudah penat melihat keuzuran Malaysia. Fuuuuh~

Ini kali pertama saya terdedah dengan program begini, kalau di Kelantan, saya tidak pernah tahu kewujudan program sebegini HOT.

Akhirul kalam, sedih dengan program PEMBANGUNAN REMAJA yang ada.
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

3 comments:

room8 said...

hai kak!
gila lah study!

Dalam bilik senyap2 ingatkan tido, rupanya khusyuk tu.

Jeles i. :P

Anonymous said...

daebbak ah kak husna =)

husnataqwa said...

tak khusyuk mana pun. carry mark tak comel sangat, terlantar pulak seminggu, memang fatrah la kena usaha lebih. ;)

daebak2 ni ikut kak tiah la ni. ehhe

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.