♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, June 15, 2012

Diary Posting : Done first week at Klinik Beserah.

Alhamdulillah, akhirnya Jumaat tiba juga.

Hari Isnin,rasa macam lamaaa sangat masa berlalu. Rasa macam tak larat, dan nak berhenti masuk IRK. Ahha. ;p

But at last, rasa macam tak nak tinggal pulak klinik Beserah ni. Best. We meet a lot of people. We communicate with people from different background. Btw, i learn a lot.

First thing yang memang paling best saya belajar adalah ,
doing mistakes is not a problem. The problem is not learn from the mistakes.

Of course lah first time posting, first time jumpa real patient, suasananya berbeza. First time kena tinggal dengan Madam kat satu tempat yang kita tak biasa. Seriously rindu Madam Sha, dan sangat rindu Madam Narina. ;)


Dalam suasana bekerja ni, we also learn a lot of new things. Such as, curi tulang. Saya selalu terfikir, even a minutes late pun dah kira tak amanah dengan kerja. Amanah ni Allah hitung satu persatu kat akhirat kelak. Azabnya pedih. Since now, tak pernah lambat lagi. Ehhe. Thats the advantage for being particular with time. ;)

Yang paling banyak saya tengok, ramai pekerja yang keluar rehat awal. That's why kalau kita pergi hospital, kadang-kadang belum pukul 1 pun kaunter dh tutup. Alhamdulillah, for our services, Kak Zi dan Kak Ila sangat particular. 12.55 petang kalau ada patient datang pun, we still smile and complete the examination. Semua ni sangat patut kita jaga.

Macamana kita taknak orang susahkan urusan kita, macam tulah kita mudahkan urusan orang.

Saya dah serik menunggu lama di hospital. Sometimes, it is not due to the system or process, but it is due to the person in charge who doesnt commit well in the job.

Ceyt, kalau taknak commit tak payah nak kerja. Ramai lagi orang nak kerja kat luar tu.


Another thing yang saya belajar, untuk jadi tough. Kerja ni memang penat. Huh, nak earn money tak mudah sebenarnya. 8 am - 5 pm. Lama tu. Berdiri, berlari, berjalan, kesana kemari. Memang kena jadi tough lah!


Lagi satu, of course kena love what we do. Apa yang kita buat kena suka. Kalo tak suka pun, pupuklah rasa suka dan minta Allah hadirkan rasa suka tu. Insya Allah, kalo ada rasa suka, kerja penat macamana pun, tak terasa sangat penatnya. ;)
Macam juga kalau kita cintakan seseorang. Selama mana menunggu pun, tak rasa penat kan? ;)

In addition, respect others. Their privacy, and also theis safety. Most of them dont know how  its effect. Kalau kita tahu, kita usahalah untuk bagi the best service yang tak bagi harmfull effect pada patient. Sometimes kita lupa dan kita tak kisah. Apa nak kisah, dia bukan saudara kita, dia bukan kawan kita, kita tak kenal pun dia. It is not a good thing, friends. ;)

Sape pun dia, hak kita yang tahu ke atas mereka yang tak tahu tetap sama. DOnt give extra harm to patient. Waktu ni memang teringat banyak sangat pesan bro Zainul. Oh Sir, you told me so much and everything is right. ;(

Dalam proses belajar pun, kena marah, kena tegur, banyak tanya tu benda biasa. Kita kena banyak sabar, banyak study. ;)
Banyak juga soalan yang saya kena tanya. Maklumlah, budak UIA, degree pulak tu. Macam-macam soalan kena 'tebuk'. Alhamdulillah, so far, not too bad lah performance. ;p

Our advisor, Kak Suzilawati dan Kak Fazila sangat baik. Kadang-kadang ada juga dia tertinggi suara bila filem yang kami sediakan ter'cut-off' atau hampir-hampir kena reject. But still, marah untuk mengajar. Of course lah, mereka pun faham kami budak baru belajar. Salah sikit kena tunjukkan.

Saya ada juga buat salah. Waktu hand x-ray. Tak cukup obliquity in positioning. Kesian patient kena dose radiation banyak kali. ;(

Tapi a good news la after a week, dah boleh handle case extremities, abdomen and of course chest. Oh, also lumbar sacral. Cuma sekarang belum confident untuk handle kes skull. Sebab tak belajar lagi dan tanak buat mistakes dan beri overdose pada kepala otak patient. Too bad. Of course.

Kadang-kadang, bila kita tahu kesan x-radiation ni tak baik sangat pun especially for children and baby, rasa kesian sangat bila ada patient yang kecik-kecik comel datang. ;(


For parents, observe ur children well. Kesian anak-anak kecil, kena x-radiation kat skull sebab jatuh katil. Should improve on that, dear parents!

Thanks to Kak Zi, Kak Ila dan Encik Zul. They make my week. And also, Nusaybah's.
Allah, thanks to give me a chance to learn a lot of things. Alhamdulillah. ;)
Thanks to mum, told me not to skip my dhuha for Allah's blessing for this 3 tough weeks. ;)
Thanks to friends who ever help me and pray for the best for me. ;)

Alhamdulillah Allah. ;)

Next week ---> Hospital Bentong.

Mereka kata di Bentong susah. Kena kerja syif. Malam. Pagi. Patient ramai. Penat. Kena masak sendiri sebab kedai makan susah.

When i told mum, she said,
"Jangan ada persepsi sebelum pergi ke sana. Selama ni kakak dapat lalui lebih banyak benda payah dari tu. Yang ni, tentu mudah untuk kakak. Lapangkan dada dan minta Allah mudahkan jalan. Sayang Allah, insya Allah semua orang sayang kakak."

What a nice advise, mum. ;)

Wassalam.
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.