♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Wednesday, October 03, 2012

@ Terengganu : Walimah Dalila dan Rafiq

Kelihatannya saya sedikit sibuk akhir-akhir ini,lantas blog pun jarang dipaut. Berbanding FB yang senang dicapai menggunakan aplikasi android.

Sibuk dengan akademik. Itulah yang paling ketara. Mana tidaknya, dengan contact hour yang agak mencabar dan dengan subjek yang memang pergh*, asyik ada presentation saja. Minggu ini saja, ada 3 presentation. Cool, cool. Memang rasa cool setiap kali presentation. ^_^


Sabtu yang lepas, saya bersama Fathiah Radzi, Nurul Aimi, dan Zakirah Khairudin menjejakkan kaki ke bumi Terengganu. Dengan satu harapan, mahu memenuhi jemputan walimah sahabat GEN9 di Batu Buruk, Terengganu.

Perjalanan berbekalkan sehelai sepinggan dan beberapa keping not sebagai persediaan.

Sepanjang perjalanan pergi, everyone dalam hati rasa gembira. Eksaited kot nak attend majlis kawen sahabat. Dulu kat DQ main kayak sama-sama, iadah kat masjid sama-sama, pergi program sama-sama, dan yang terpenting kena marah dan torture dalam program haluan siswa dan ribatul mawaddah sama-sama. Oooh, kenangan kot semua tu.

And all those things yang mengikat hati kami sampai hari ini dan selamanya, insya ALLAH. Selain ikatan Quran itu sendiri. Walaupun hampir 3 tahun tak bertemu muka, rasa nak attend majlis walimah beliau sangat tinggi. Itulah hebatnya ukhuwwah. ^_^

Setibanya di Terengganu, agak malang sebab tak sempat nak dengar lafaz sakinah dari Encik Rafiq. Sampai di Masjid Terapung, mereka sedang bergambar dengan riang gembira. Allah, terlepas lagi. Bahiah kawen pun terlepas, kali ni pun terlepas. Wajah semua orang sedih sebab tak sempat dengar khutbah nikah. Ahha. ^_^

Selepas akad nikah di masjid, kami terus follow kereta pengantin ke rumah beliau. Dekat saja dari masjid tersebut. Sampai kat rumah pengantin, perut dah bunyi-bunyi. Maklumlah dari Kuantan tak jamah apa-apa lagi. Jimat duit. ^__^ Bila tuan rumah ajak makan, takde dalih-dalih dah, terus pergi makan. ;p

girl talk.
jeng jeng jeng
Selepas makan, we are waiting for the bride beserta rombongannya datang. Waktu ni, we had a girl talk, OK. Very nice girl talk. Waktu ni semua jadi eksaited nak dengar cerita pengantin. Macamana kenal. Bila kenal. Bila tunang. Kenapa pilih dia.

Dan dalam banyak-banyak soalan, soalan kenapa pilih Rafiq paling saya suka jawapannya.

"Kenapa Uda terima Rafiq? Mean.. secepat ini? Dan how about ur family?"

Biasalah, soalan psiko. ^_^

Agak cepat sebenarnya. Walaupun beliau sudah mengenali Rafiq dalam persatuan di bumi kinanah Mesir, tapi secara officially kenal sangat baru. Kenal aje, terus bertunang pada Syawal yang lalu. Dan Aidil Adha belum pun lagi, mereka sudah diijabkabulkan.

Saya sekadar tertanya-tanya, apakah kekuatan yang ada pada beliau.

Jawapan pengantin yang membuat saya kagum,

"Entahlah adik. Sebab Allah mudahkan everything. Sebelum ni ada orang masuk, semua macam payah. Tapi kali ni, bila Rafiq datang, mak ayah dan semuanya jadi mudah. Dan Allah mudahkan sampai sekarang."

Subhanallah Subhanallah.

Dalam hati saya, saya berkata, hasil istikharahmu yang berpanjangan. Allah pasti mudahkan jalan untuk yang terbaek buatmu, Uda!

Antara soalan lain yang saya eksaited nak tahu, kenapa kawen awal? Why dont wait for another year, maybe?

Jawapan pengantin, "Rafiq taknak berkawan lama-lama."

Rafiq looks like very gentleman in this story. *alhamdulillah. He is the right person for my Uda Dalila. Alhamdulillah.

Saya tumpang gembira dengan perkahwinan mereka. Encik Rafiq yang pada awalnya kelihatan agak kekok, tapi rupanya sporting juga. Beliau melayan saja rakaman video temuramah dari kami yang nakal-nakal ini.

Soalan saya buat Rafiq pula,
"Apa harapan Rafiq buat Dalila?"

"Semoga jadi isteri solehah. Penjaga kewangan yang baik. Ibu yang mithali buat anak-anak."

Pergh* Perancangan lagi jitu dan rapi. Jauh sisi pandang Rafiq.

Konklusi, M.A.T.A.N.G. Patut dah boleh kawen. ^_^

Both of pengantin kelihatan sangat malu-malu antara satu sama lain. Walaupun sudah berkenalan di dalam persatuan, perkenalan tersebut adalah atas dasar kerja dan profesional, tentunya. Perkenalan yang serius ini sangat baru bermula. Haruslah masih malu dan segan antara satu sama lain.

Saya kerap mengusik Uda bila beliau asyik memanggil suaminya dengan panggilan 'awak'.

"Uda, panggil ABANG la.."

Mukanya terus merah padam. Malu sangat Uda aku ni. ^_^

Very nice moment, walaupun sekejap, tapi berpuas hati menghadiri wedding ini. Dapat bersama pengantin dan berborak mesra.

Majlis mereka cukup simple. But nice. Full with barakah insya ALLAH.

Alfu Mabruk Uda Dalila dan Rafiq.

Kami bertolak balik sekitar jam 4 petang. Sempat merayau ke Giant Terengganu. Jalan di Terengganu sangat jem sesak. Teruk sangat jem. Stress. Seriously stress.

Kata Fathiah,
"Tak payah nak stress sangat, terkahwin dengan orang Terengganu kang baru ternganga."

Ceyt, takde terkahwin terkahwin nya dalam cerita ni.

Dalam perjalanan pulang, semua pakat dok layan lagu syahdu. Berbeza dengan perjalanan pergi tadi, lagu Barakallah dan For The Rest of My Life dari Maher Zain diputar tanpa bosan. Aish, bila balik pakat buka lagu syahdu pulak.

"Sorang lagi dah kawen. Kita bila pulak?" Soal salah sorang dari kami.
Semua pakat diam. No answer for that such FUTURE question.

Bila didesak, saya jawab juga,
"Dalam masa terdekat ni aku takde pun perancangan nak kawen. So, aku serah kat korang la dulu untuk tahun depan punya wedding. Make sure jangan guna warna biru, itu tema aku. haha."

What a nice journey to Terengganu. Having a nice trip and alhamdulillah Allah mudahkan semuanya. Syukur dan syukur.

Kenduri siapa yang keseterusnya?
Dalam hati rasa nak konvoi ke Kedah je. ^_^

Wait and see who comes next for GEN9!
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

6 comments:

Anonymous said...

kuat amek aura tu. dio sokmo sebelah pengantin. =P

gen9 said...

suami dalila orang mana?

husnataqwa said...

Suami dalila org teluk intan perak. Dulu skolah sbpi gopeng.

sa... said...

suami ye blajo same ngan ye ke?
Slamat dah dia jdi is3 org. Huhu.
Kau bile hus??
Bukan taun dpn kot2 tahun ni. Hehe.

husnataqwa said...

same u,tp kos laen. Dal medik,hubby dia dentist. Alhmdlh,gmbira sgt dia da slamat jd isteri rafiq.
Aku? Tu tyah tanya,tade jwpn. Haha.

husnataqwa said...

next konvoi ke selatan la pulakssss...

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.