♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, March 23, 2013

What is friendship?

Dulu, saya pesimis. Saya tidak percaya dgn persahabatan.

Dari kecik, sampai form 5, rasa sangat secure dengan family.  Ada sorang bestfriend yang sekarang dah kawen. Tu pun, saya jarang sekali berkongsi dengan beliau. Sampaikan saya warded zaman dulu-dulu pun dia tak tahu. Most of things, saya banyak share dengan family. Fortunately, ada family members yang suka mendengar. ;)

Since dah masuk DQ, pun sama. Susah nak percaya orang. Sampaikan masa kat DQ,saya pernah warded di HUKM. Sape yang saya call? Abang. Malam saya warded, pagi esok dia terus sampai. Dari Johor, dia datang, uruskan semua urusan di ward, rehat dan hantar semula ke DQ. Dari Johor kot. See,how much i didnt trust people. Bad. So bad. Tapi abang pun satu,manjakan sangat. ;)

Then, masuk Asasi Petaling Jaya. Sikit demi sedikit, saya belajar bersahabat. Bunyi macam kelakar, but it is. The most important thing dalam bersahabat ni adalah PERCAYA. I learn a lot from people around me. First lesson yang saya dapat, bila saya berhadapan dengan kes histeria di bumi Petaling Jaya. Its really show me the importance of friendship. United we strong. Hehe. ;)

Tambah pula, sewaktu di PJ, abang saya yang paling caring sedunia tu dah kawen dan ada anak. No much time to spend with me as before. Lepas abang, kakak pulak kawen. Bila mereka kawen, mereka mula ajar saya berdikari dan bina hidup sendiri.

Masih saya ingat sewaktu saya mengadu susah payah hidup di Petaling Jaya pada abang. Jawab abang,
"Everyone akan ada hidup sendiri. You are adult enough to build your own. I trust you can make it. Abang memang akan bertanggungjawab untuk dekna sampai dekna belum kawen. Tapi, tak adil untuk your future husband kalo abang tak ajar dekna berdikari. Go, find your own life. I will be here always supporting you."

Memang kalo emel or sms, kami suka speaking. Ni namanya perasan. ;)

Saya rasa sangat terinspirasi dengan kata-kata abang. Banyak lagi kata-kata dari ahli keluarga yang ajar saya berdikari.

Masalah utama saya adalah saya susah percaya orang, nak buat semua benda sendiri, susah nak rely on others dan yang paling teruk ego yang melampau.

Kat PJ dulu, sakit je mesti balik Seremban. Walaupun PPUM tepi tangga, tetap nak balik Seremban. Sebab? Nak kakak temankan ke hospital. See, teruk sangat.

Btw, i learn a lot. People around me kat PJ especially help me a lot. Alhamdulillah. ;)

Sikit demi sedikit,saya percaya pada orang sekitar. Mula berkongsi beberapa perkara dengan sahabat comel di PJ. Farah Adlina, Nadiah Hassan dan Wirdah. Also, a lot of them, that i never ever forget. Khadijah, Hanani, Illeya, Muna Adila, Nabilah and everyones! Payah sebut nama ni, takut ada yang tertinggal. Nanti ada yang merajuk and feel left behind. Hehe.

And now, dah masuk Kuantan, saya totally belajar berdikari. Abang kakak semua sibuk dengan kehidupan sendiri. Untuk masuk Kuantan, semua benda saya buat sendiri, tak bergantung dengan family at all. Urusan ke UIA, dari borang sampailah beli barang, semua saya buat sendiri. Sebab sebelum ni semua orang laen buat. Huu. Ibu Ayah tak sentuh apa pun.

All the mistakes really teach us to be matured. Yeah, it is.

Nowadays, saya boleh berbangga dengan prestasi diri sendiri. Kalo dulu manja, semua benda abang. Semua benda kakak. Macam syurga ada 3 abang, 2 kakak yang best. Ibu ayah yang awesome. Sekarang, saya ada kawan-kawan. Atau lebih tepat sahabat. Semuanya perempuan yang OSEM. They make me trust them, make me feel strong, make me feel like family.

Sampaikan waktu warded di HTAA and KMC haritu, kawan je yang temankan. Bermalam kat ward sengsorang pun steady je. Ibu ayah tak risau langsung. Why? Sebab diorang tahu saya ada kawan yang bagus. Tapi esoknya abang-abang sampai jugak Kuantan dari Johor. Huh, hilang macho.

Hence,friendship is important. After family, friends adalah orang yang kenal siapa kita.

Benda yang simple tapi boleh buat saya terharu;
"Saya tahu awak suka biru, so saya beli warna biru untuk awak."
"Saya tahu awak diam sebab awak marah. Saya minta maaf saya lambat."
"Saya tahu awak tak makan ni,jadi saya belikan makanan laen untuk awak."

Simple tapi cukup best bila ada orang laen selaen family yang tahu tentang kita.

Friendship is awesome.

Saya rasa dengan kehidupan di bumi Kuantan yang mencabar tanpa sahabat yang best macam mereka, tentu saya selalu menghilang ke JB, Seremban atau mungkin Kelate. Huu.

Zaman sekarang, dengan kawan, bila stress, we have our own ways to release. ;)

Tuhan beri kita sahabat bukan sia-sia. Rasulullah dulu pun, dalam perjuangan, sahabatlah yang menguatkan baginda. Rasulullah dengan Saidina Abu Bakar adalah contoh oersahabatan yang terpuji. Saya tidak menafikan, persahabatan adalah sesuatu yang penting dalam hidup.

Allah juga ada menyebut tentang ukhuwwah dalam Quran. Al ukhuwwah qablal quwwah.

Terimakaseh buat sahabat yang laksana Abu Bakar buat saya. Menemani, berkorban,memahami dan menggembirakan. Saya bukanlah sebaek Rasulullah yang pandai menghargai sahabat, tapi saya akan berusaha menjaga hubungan baek kita bersama di bawah naungan Rabbul Izzati.

Orang yang tahu erti persahabatan, mereka tentu tahu manisnya persahabatan seperti sebiji epal di Tanah Tinggi.

Salah seorang sahabat saya pernah sebut;
"Lepas ni kalo salah seorang dari kita kawen, agak-agak dapat lepak macam ni lagi tak?"

I have a concrete answer.
"A husband cant replaced a bestfriend. Yes, he is the person yang Allah kata kalo Dia nak suruh hambanya sujud, tentu Dia suruh hambanya sujud pada suami, saya tak nafikan ketinggian seorang suami. Tapi, bestfriend is a bestfriend. Husband is a husband. A good husband takkan marah isterinys berukhuwwah lillah. Sebab tu kena cari suami yang baek."

And everyone keep smiling. Semua tertanya-tanya siapa yang kawen dulu. Sebab masing-masing berat hati kalo dia kawen dulu. Mereka pernah rancang nak kawen sama-sama. Of course saya tak setuju. Sebab kesian mereka kena tunggu saya nanti. Tak baek mereka lengahkan pembinaan baitul muslim sebab nak tunggu saya yang sedang tunggang langgang. ;)

Kalo tunggu saya, entah bila mereka kawen. Haha. ;)

Jadi saya dengan penuh rela hati, benarkan mereka kawen dulu. Dan tentu saya akan minta mereka doakan saya dapat suami yang soleh juga. ;)

Friendship is like a ship. We travel together in this life. But we dont know who will firstly arrive to the destination. And the significant destination is DISISI ALLAH TAALA. ;)

Saya baru sampai Johor jam 3 pagi. Sekarang di rumah Abang, tak dapat nak lelapkan mata walaupun sudah 5 pagi.

And saya teringat dekat all the sweet friend di UIA. Kalo bukan dengan family, tentu bersama mereka saya habiskan cuti hujung minggu. Merantau kesanakemari demi sebuah perjuangan. ;)

Kebetulan tadi sampai je JB  abang cakap,
"My sister already independent enough."

Then i said, "Thanks to my friends. They teach me to be independent selaen dari life-learning."

Tentu yang menjadi guru kita adalah kehidupan itu sendiri.

Ahh, panjangnya post ini, dah lama tak menulis panjang. ;)

Hari ni ada masa untuk tulisvpanjang, excited kot. ;)

Itulah kehidupan dan persahabatan.

Thanks,all!

Published with Blogger-droid v2.0.10

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

1 comment:

sis Izzati said...

T.T alhamdulillah pnya shbt kayak kalian..seriusly I'm blessed;)

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.