♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Wednesday, May 08, 2013

"jangan halang dia berpolitik"

Disebabkan saya aktif berdentam-dentum di laman mukabuku menyokong Pakatan Rakyat, saya dikecam oleh beberapa orang saudara mara yang pro-UMNO.

Teruk juga saya kena.

Waktu balik kampung hari tu, saya mengadu pada abang-abang. Dah semua abang je yang balik,kakak semua takbalik.

Abang kata abaikan. Buat tak tahu je.

Tengah mengadu bla bla bla, Ayah dengar. Ayah tanya kenapa?

Saya dah cuak.

Sungguh,saya tak tahu Ayah saya ni apa dia (parti).
Ayah bekas tentera. Semangat keMELAYUannya agak tinggi. Tapi Ayah pernah jadi editor Harakah. Berlaku kecelaruan fikrah disitu.

Yang konfem,anak Ayah semua pro-PAS kaw-kaw. ;)

Alang-alang Ayah tanya,saya cerita sajalah. Biasanya jarang mengadu kat Ayah. Biasanya abang-abang yang jadi mangsa saya. Ahha.

Lepas habis cerita, Ayah terus call adiknya. As usual, anak sulung ada kuasa veto.

Ayah kata kat Pak Cik, "jangan halang dia berpolitik. Dia bebas berpendirian."

Tegas amaran Ayah. Terkesima saya~

Kemudian Ibu cerita, ada orang tanya Ayah, kenapa anak-anak Ayah semua jadi pembangkang?

Ayah jawab,

"Mereka semua belajar tinggi-tinggi. Aku dah bagi pendidikan cukup kat anak aku. Pendidikan agama, pendidikan dunia, dah bagi cukup lengkap. Mereka tahulah apa yang mereka buat. Aku percaya kat anak-anak."

T.T

Tasangka jawapan Ayah macam tu. Menangis terharu.

Saya pernah kata kat family,

"One day nak jadi YB lah. Tak pun bini YB!"

Ibu cakap, dulu pun Ibu bercita-cita sama macam saya. Tasangka saya ada rasa yang sama dengan Ibu. Tapi Ibu kata, Ayah tak sokong cita-cita Ibu. Maka ia terkubur. Eh eh,belum terkubur,lepas pencen nanti ada peluang lagi. ;)

Hari ni dah sampai UIA,meneruskan perjuangan beberapa minggu yang tersisa. Semalam, saya demam makin teruk. Terpaksa ke hospital dan kena inject. Saya pun tak pasti inject apa,sebab masa tu saya pun sedar tak sedar. Klinik mana pun saya tak tahu!

Dah tiga hari saya muntah dan diarrhea. Makan apa pun tak dapat. Lepas pergi klinik, pun tak boleh makan lagi. Badan pun still panas walaupun dah berkeping koolfever ditampal. Adehh. Ujian Allah..

Waktu Ibu Ayah hantar naek bas semalam, runsing kot mereka. Siap ajak makan KFC lagi supaya saya makan,tapi tak makan jugak. T.T

Ya Allah,perjuangan aku untuk final exam ini memerlukan jasadku sihat dan cergas. Kurniakanlah aku kesihatan yang baek. Amiiiin. ;)

Published with Blogger-droid v2.0.10

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.