♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, August 29, 2013

Kenangan mendaftar di UIA Kuantan, 2011.

Bila jadi komiti taaruf program, rasa terimbau-imbau segala jenis kenangan sewaktu first time nak register jadi pelajar Kuantan.

komiti taaruf program 2013/2014.
Waktu tu, hati still berbelah bagi. Series ke nak sambung Kuantan ni? Ke nak fly? Ke nak fly?

Tapi lepas istikharah istisyarah segala bagai, hati strong nak register UIA. Alhamdulillah.

Waktu tu raya masih bersisa, dah kena bertolak ke UIA. Dua buah kereta bertolak. Satu kereta Ayah, satu kereta Abang.

Like a nice journey, dari Kelate ke Kuantan, we were staying at homestay di Sungai Isap. Banglo yang memang selesa dan kami suka. Sampai sekarang kalau datang Kuantan, mesti menginap kat situ. Satu sebab orang Islam, kalau dok hotel, tabur duit kat orang cina ja. Lagi satu sebab, buleh masak sendiri. Sebagai sebuah family yang makanan rujinya adalah megi, maka peluang memasak sendiri memang digemari. Ehhe. Bukan sebab tu, sebab Ayah tak suka sangat maka luar. Susah kot nak cari restoran yang ikut selera ayah. Melainkan Mamak. Kalau dah keturunan tu India, tak lari lidah Mamak tu kan. ;)

Ada satu tips yang Ibu ajar sejak dari nak masuk DQ, nak masuk CFS dan sampailah dah nak masuk Kuantan waktu tu. Ibu kata, sebelum masuk (register) tempat baru, kena banyak mohon dengan ALLAH agar Allah mudahkan semua urusan kita sepanjang empat tahun di Kuantan. Dan Ibu juga minta supaya perbaharui niat dengan ALLAH agar tujuan kita datang belajar ni tak lain tak bukan Lillahi Taala.

Maka sejak dari mula-mula nak masuk DQ, then matrik PJ, then Kuantan, memang bangun seawal 4 pagi, untuk berkhalwat dengan ALLAH. Itulah waktu nak minta macam-macam dari ALLAH.

Orang kata, kalau permulaannya indah, insya ALLAH lepas-lepas ni pun indah.

Satgi adik-adik buleh la cuba buat. Insya ALLAH, untuk register dan masuk Kuantan nanti, hati kita lebih tenang. Langkah kita lebih terarah. Kita tidak terpesong. Dan yang penting, kita dilindungi ALLAH sentiasa.

Kalaupun kita register belajar di tempat paling hebat kat dunia ni, tapi kalau Allah tak bagi 'hebat' tu pada kita, takde gunanya juga. Maka, apapun jua, mintalah pada ALLAH.

Prinsipnya, jangan meminta selain dari ALLAH. Dan kalau perlu meminta dengan manusia jangan berbuat demikian selain tidak terlebih dahulu meminta dengan ALLAH. Banyaknya bercerita dan meminta dengna ALLAH, insya ALLAH hidup kita lebih terarah. ^^

We did spend our time together di homestay. Dengan anak saudara yang menceriakan suasana, abang bagi ceramah panjang.

Memang tak dinafikan, mereka risaukan saya. Di Kuantan, tidak ada saudara mara terdekat. Berbeza di PJ sebelumnya, ada ramai saudara mara.

I did said, "DOnt worry, ramai kawan kot. Kawan yang dah macam adik-beradik dah."

Apalah yang mereka nak risaukan, bukanlah ALLAH sebaik-baik penjaga? ;)

Banyak pesanan abang.

"Jangan kawan dengan lelaki. Lelaki ni semua bukan boleh percaya. Nak kawan dengan sape bagitau abang dulu"

Skeptikal. Padahal dia jeles. ^^

Tapi sebab nasihat tu, bila dihitung, memang takdak kawan lelaki, melainkan yang berkawan sebab bekerja. Itulah pentingnya peranan seorang abang. Mesti selalu bagi nasihat kat adik dia. ;)

"Nak gi mana-mana, kena bagitahu dulu."

Dah macam kena buat polis repot pun ada bila nak kemana-mana. Positifnya, dia tahu kita tak buat benda tak elok. Bila selalu pergi tempat baik-baik, mereka pun boleh start percayakan kita.

Kat UIA ni, nak jadi baek, mudah sangat. Yang penting,kita ada keinginan untuk berubah jadi lebih baik. Kalau diri kita sendiri tak mau jadi baik, memang susahlah. I cant do nothing for you. Except you yourself yang nak benda tu untuk diri you sendiri.

Lepas dah register, tak terasa apa sangat sebab kebanyakan orang, memang kita dah kenal. Lagi lah dengan sahabat seDQ yang dah bertahun kenal. Rapat pulak. Memang tak rasa awkward langsung waktu register.

Tapi bila part dapat asrama kat luar, jauh dari kampus, tanpa pengangkutan. Lepas tu, culture di UIA yang agak baru, buat hati jadi seram. Waktu tu rasa nak balik Kelate semula pun ada jugak.

Then mum said,

"Dok mana-mana pun, akan tetap ada masalah. Yang penting, kita kena handle masalah tu, bukan kita kalah dengan masalah."

Sampai sekarang ingat pesanan keramat ni. Kat mana pun akan ada masalah. Study lah luar negara ke dalam negara ke mana mana sekalipun, masalah akan ada. Tetapi yang penting, kita kena berjiwa besar, jangan tewas dengan masalah. Ok? ;)

Then, lepas hantar ke asrama, tengok bilik, dan kami sekeluarga pergi makan. Waktu makan,rasa syahdu. Tak lalu pun kot nak makan. Ehhe. Ingat lagi dok kais nasi di restoran saji rahmat. Ayah paksa juga suruh makan. Tapi perut tak boleh nak terima waktu tu. ^^


Lepas makan, mereka hantar saya ke Grandhall untuk mengikuti Taaruf Program. Kat sini, entah kenapa termenangis. Oh lawak. Padahal, kena tinggal kat DQ dulu, tak menangis pun. Kat PJ pun tak. Eh, Kuantan jadi manja terlebih pulak. Adeh. Lawak jugak waktu tu. ;)

Nostalgik semua kenangan tu. Susah nak cerita kat mana nostalgiknya. Tapi memang nostalgik. ;)

A few days nanti, nak sambut kedatangan adik-adik baru.

Semoga kedatangan mereka penuh semangat. Bawa matlamat besar untuk menuntut ilmu di garden of knowledge and virtue. ;)

Insya ALLAH. Sehingga kita bertemu nanti. :)


Sambil tu, nak ucapkan selamat pengantin baru pada Syababullah Yusuf, sahabat masa di Petaling Jaya atas terbinanya Baitul Muslim bersama zaujahnya, Hafsah beberapa hari lalu. Maaf Syabab, tak dapat hadir walimah. Bertembung majlis dengan sepupu pada tarikh yang sama.

tahniah Syabab dan Hafsah

Terkejut kot Syabab kawen. Rasa kat PJ dulu, sesama tak matured je dengan dia. Alih alih dia dah kawen. Cepat Syabab matang. ;)
Tapi tak acilah, family Syabab memang semua kawen awai. Start dengan kak Nurul dengan Abang Imran yang kawen lepas habeh DQ. ;)

Ala kulli hal, kahwin itu rahsia ALLAH. Bila, dengan siapa semuanya percaturan ALLAH.

Kata kawan yang dah kawen,
"Dalam bab jodoh ni, kita serah pada ALLAH. Kalau urusan kita mudah, smooth, hati kita tenang, teruskan saja. Jangan buat susah. Jangan buat banyak songeh. Kawen tu benda molek.Bahagia kot kawen. Cuba hang try."


Memang orang yang dah kawen suka buat orang terbakar. Sabar sajalah. ^^



:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

2 comments:

an an an said...

Zahroh ke buat hang terbakar? haha. rilek husna. 2013 masih ada. haha. janjimu ku tuntut jua.

husnataqwa said...

janji? janji mana satu ni?

Zahroh la, hari2 cerita machan dia kot. Nasib satu unit dengan dia. Banyak dia share. Pengalaman berharga. hehe

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.