♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, January 25, 2011

Kenangan : DQ,titik mula yang istimewa.


Bismillah Alhamdulillah.

Sekadar perkongsian apa yang boleh saya kongsikan. Apa yang menarik untuk dijadikan ibrah, tafadhal alaik.

Saya tertarik dengan pertanyaan anonymous di kotak formspring saya. Insya Allah, mungkin post ini tidak menjawab pertanyaan beliau, tapi sekadar sedikit bercerita. Insya Allah. Sebelum itu, post ini juga bersambung dengan post yang sebelumnya, lihat DISINI jika berminat.

Memasuki DQ tidak ada dalam perancangan hidup saya. Tidak pernah ada. Tapi ada dalam perancangan terhebat Tuhan yang menciptakan. Alhamdulillah. Hujung tahun 2008 kaki saya menjejak ke bumi barakah Darul Quran JAKIM. Bukan senang dan bukan calang-calang orang yang terpilih memasukinya. Ada yang terpilih, tapi terkeluar di tengah jalan. Hanya yang benar-benar bertuah mampu menghabiskan journey di sebuah tempat bernama DQ. Saya kira, rahmat Tuhan cukup banyak untuk saya kerana membenarkan hamba hina seperti saya yang tak henti melakukan dosa untuk berada di dalam sebuah bumi barakah. Besar hikmahnya untuk mentarbiyyah hati dan diri. J

Perjalanan hidup di DQ sungguh mendamaikan. Dengan rutin yang sama. Bangun tidur, bersiap ke masjid untuk solat Subuh. Kemudian dari masjid terus ke kuliah. 8 pagi hingga 11.30 pagi berada di dalam kelas bersama Pensyarah Tasmi'. Balik dari kels, berqailulah. Kemudian makan tengahari dan terus ke masjid untuk solat Zohor. Menunggu Asar di masjid sambil mencari 'modal' untuk tasmi' eso hari. Selepas tazkirah Asar di masjid, makan malam di DM (Dewan Makan). Kemudian balik ke bilik. Rehat. Bersiap untuk ke masjid untuk solat Maghrib dan Isyak. Kadang-kadang meluangkan masa berjalan-jalan menghirup angin segar di sekitar tasik DQ. Maghrib di masjid, sambung mencari 'modal' sementara menunggu Isyak. Selepas Isyak terus mencari 'modal' dengan bermujahadah di masjid sehingga jam 11 malam. Balik ke bilik, berehat, kemudian sambung mengulang untuk melancarkan hafazan esok hari. Rutin yang sama berulang hamper setiap hari. Ya, saya cukup 'baek' di DQ. Tanpa penglibatan dalam mana-mana gerak kerja. La ba'sa, ada hikmahnya. Tuhan mengaturnya dengan sungguh baik.

Mendengar rutin harian saya di DQ, saya sendiri rasa teruja. Wah, bagusnya saya dulu kala! Di DQ, setiap masa dengan Al-Quran. Nak pergi makan pun sempat mengulang lagi. Tapi sekarang nak baca sejuzuk sehari pun dah liat. Ighfirli yang Rabbil Alamin. L (Antara tips yang saya selalu kongsi bila ditanya, bacalah Al-Quran sejuzuk sehari. Mesti bahagia. Tapi sekarang saya sendiri mula liat untuk mengerjakannya. Dan dalam usaha untuk kembali Berjaya mengalunkan sejuzuk sehari. Sikit je tu. Sepatutnya 3 juzuk beb!)

Setelah 3 bulan saya di DQ, bertasmi' dengan Ustaz Wan Noor. Alhamdulillah. Pengalaman yang sungguh manis sehingga hari ini. Dan ukhuwwah antara kami kekal sehingga hari ini. Alhamdulillah. Ustaz Wan walaupun hanya satu semester menjadi pensyarah kami, tapi nyata rabithat antara kami cukup baik dan membahagiakan. Bukan saja Ustaz Wan malah bersama juga Kak Majdiah dan Busyra serta Asma dan kini ahli barunya, Hajar. J

Saya mula perasan perubahan yang teruk pada kesihatan saya setelah mendapat keputusan SPM. Seperti yang saya jangkakan, keputusan saya tidak sehebat yang ditarget. Sila baca disini untuk penjelasan. Sebelum itu, saya cukup biasa mengalami sakit kepala yang melampau. Doctor kata, itu migraine. Tapi lama-lama, mereka kata, itu bukan migraine. Saya pun penat melayan semua doctor dengan diagnosisnya tersendiri. Dari tingkatan 4 hingga di DQ, ibu ayah tak pernah henti membawa saya mencari penawar untuk segala yang saya rasa. Selepas SPM keluar keputusannya, saya sedikit kecewa dengan pencapaian saya. Tapi Allah sungguh menyayangi saya. Walaupun saya tidak sehebat mereka di DQ, tapi saya masih mampu bersama dengan mereka. Alhamdulillah.

Bulan Mac 2009, doctor mengatakan saya menghidap penyakit Hepatitis B. penyakit ini sungguh normal. Penyakit ini dikesan apabila saya tak boleh makan. Dan selalu muntah bila makan. Dan sepanjang itu,saya hanya makan buah untuk mendapatkan tenaga. Jarang saya mampu untuk makan nasi. Kalau makan, mesti keluarkan balik semuanya. Lama saya memendam rasa. Pernah saya mengikuti satu program di DQ. Dalam program yang membahagiakan, saya menjadi beban pada orang lain. Saya lembik,pucat dan terketar-ketar. Kemudian saya dihantar ke HUKM. Itu pengalaman yang sunggh memalukan. L Kemudian saya tidak berpeluang menyertai mana-mana program selepas itu. Kekecewaan yang berpanjangan sehingga hari ini. Hanya Allah mengetahui hikmahnya.

Apabila saya di diagnosis, doctor mengatakan kandungan darah saya sungguh pelik. Jumlah sel darah merah, sel darah putih dan platelet sungguh jatuh merudum. Di HUSM, pertama kali setelah mengelak beberapa kali, saya ditahan di wad. Kuasa Tuhan, walauun saya berada di wad dalam keadaan doctor sungguh bimbang dengan diagnosisnya, saya sungguh cergas. Macam tak sakit pun. Tapi pucat muka memang tak dapat disembunyikan. Bila doctor Tanya, "kenapa adik tak rasa lemah ke? Darah adik ada masalah ni.." Jawapan saya mudah, "Allah bantu saya dengan ayat-ayatnya."

Walaupun saya ditahan di wad, saya mampu berjalan sendiri. malah, mampu ke cafeteria dengan keluarga untuk makan sama-sama disana. Memang itu menghairankan. Saya juga hairan. Doctor kata, sungguh mustahil ini berlaku! Tapi bagi saya, apa yang Allah mahu, semuanya tidak mustahil.

Beberapa minggu saya terpaksa bercuti di Kelantan. Meninggalkan kehidupan sebagai seorang Mahasiswi di Darul Quran. Apabila saya kembali ke DQ, saya terpaksa berhempas pulas dengan persaingan mengejar 'modal' dan tahap hafazan. Sabahat-sahabat saya sudah jauh meninggalkan saya. Maka saya terpaksa bertungkus lumus menyaingi mereka. Dan Alhamdulillah. Satu nikmat yang saya sendiri tak terjangka, Allah memudahkan hafazan saya. Kadang-kadang saya mampu mentasmi' 10 muka surat dalam sehari. Pencapaian yang sungguh baik untuk saya, seorang yang baru mula untuk penghafaz. Dari situ, bertambah kekuatan saya. Tidak merasa lemah dengan ujian. Walaupun saya lambat daripada orang lain, tapi saya tetap berusaha. Dan Alhamdulillah. Sewaktu di akhir semester, apabila exam hamper menjelma, kekuatan saya semakin luar biasa. Saya masih ingat kata Ustaz Wan, "Dah tasmi' 13 muka! Bagus!" Ya, saya sendiri tidak tahu dimana datangnya kekuatan untuk menghantar 13 muka surat. Tapi saya yakin ,Allah sebaik-baik penjaga buat saya.

Kehidupan di DQ membuat saya menyedari kepentingan Ukhuwwah. Memandang DQ merupakan asrama pertama dalam hidup saya, maka saya cukup susah untuk menyesuaikan diri. Nasib baik kat DQ sebilik dua orang. Itu pun bilik cukup luas. Lagi luas dari bilik untuk 4 orang di CFS. Nikmat Allah tidak terhingga. J Alhamdulillah. Saya mempunyai masalah untuk berkongsi. Ini masalah yang sampai sekarang saya cuba atasi. Pernah saya mencuba untuk duduk di asrama ketika sekolah menengah dulu, tapi saya gagal. Semalaman saja sudah cukup untuk saya menelefon ibu supaya datang mengmabil saya semula di asrama. Tertekan apabila terpaksa berebut tandas, dan berkongsi banyak benda. Paling saya rasa tak selesa, apabila terpaksa tidur di dalam bilik seramai hamper 22 orang. Masya Allah. Itu dulu. Kini saya mula biasakan diri dan saya Berjaya. Tapi masih ada beberapa benda yang sedang saya perbaiki.

DQ, satu tempat yang damai dan indah buat jiwa. Jauh dari kesibukan kota. Hiruk pikuk bandarraya. Susah nak jumpa benda pelik-pelik. Melainkan kalau kita yag berusaha mencarinya. Kiri kanan bukit. J Malamnya cukup tenang dan mendamaikan. Sunyi dan ada ketikanya merdu dengan alunan Quran dari pelbagai jenis suara, pelbagai jenis surah dan muqarrar. Alhamdulillah. Barakah mmg barakah. J

Terlalu banyak memori yang saya cipta pada semester pertama di DQ. Marjan Hanani antara kenangan yang tak mungkin saya lupa. Usrah yang saya akan kenang sampai bila-bila. Allah. Jagalah mereka. Kini, adik beradik usrah saya sudah bertebaran di muka bumi, kembara ilmu. Alhamdulillah. Ada di Syria, ada di Mesir, ada di India, ada di UK. Alhamdulillah. Moga kalian Berjaya walau dimana kalian berada. Sesiapa yang pernah memasuki DQ, pasti kalian tahu apa auranya. Cukup saya katakan, saya rasa begitu harmonis di sana. J

Alhamdulillah. Saya Berjaya menghabiskan semester pertama. Walaupun keadaan saya cukup nazak saya kira. Darah saya terlalu rendah yang selalu membuatkan saya sakit kepala. Pening dan rasa nak pitam. Selera makan yang totally hilang. Dulu sungguh kurus. J sebelum Imtihan, saya diuji lagi, dua minggu saya balik ke Kelantan. Atas nasihat doctor. Saya masih ingat, saya bertemu dengan pakar dari mana entah. Lupa. J Beliau menasihati saya untuk berhenti belajar dan focus untuk teruskan rawatan untuk kesembuhan saya. Tapi saya menolak. Saya katakan, saya tidak mahu mati di atas katil hospital. Biar saya mati di medan jihad ilmu. Saya rela. Walau mungkin berjauhan dengan keluarga. Setelah itu, pakar tersebut menerima alasan saya. Setelah menyiasat latar belakang saya, saya masih ingat kata-kata pakar tersebut pada doctor saya, "This child is Al Hafizah. She's going well because the Quran. So you no need to worry on her that much. Trust me, she'll be well. And I think you know that this kind of blood is not same with this person who standing in front of us." Atau saya translate ke dalam bahasa mudah, "Budak ini penghafaz Al Quran. Dia akan sehat sebab Al Quran. Jadi awak takperlu risau padanya. Percayalah kata saya, dia akan baik-baik. Dan saya rasa awak tahu kedaan darah yang macam ni tak sepatutnya sama keadaannya dengan orang yang sedang berdiri dihadapan kita sekarang."

Saya lihat doctor saya mengangguk. Dan senyum pada ayah saya. Kemudian, doctor pakar tersebut kembali menghampiri saya, membuang drip IV yang ada pada tangan saya, kemudian berkata, "Just recite the verses one by one well. Then you don't need this anymore."

Saya gembira dengan pesanannya. Kemudian saya dibenarkan meneruskan pelajaran di DQ walaupun waktu itu abang dan kakak sungguh menghalang saya. Saya tahu mereka cukup risaukan saya. Saya tahu. Tapi saya tetap yakinkan mereka, 'I'll be doing well. Don't worry."

Dan akhirnya saya meneruskan perjalanan untuk semester kedua di Darul Quran. Menghafaz juzuk 10-20 daripada Al Quran. Saya sangkakan ujiannya sampai disitu. Tapi sayang, Allah masih mahu menguji kekuatan iman saya. Tidak disitu terhentinya ujian. Masih panjang rupanya jalan ujian yang Dia hadiahka buat saya. Jika dilihat kembali, saya sendiri tida menyangka saya mampu berada di sini seperti hari ini.

Azan Asar dah berkumandang. Nampaknya cerita ini tidak mampu saya sambung. Laungan azan melaungkan seruan untuk smebahyang. Seruan untuk mencapai kejayaan. Maka, saya mahu meyahut seruan itu. Mohon doa supaya mampu menyampung cerita ini untuk episode akan datang. Dan moga ibrahnya dapat dikutip dan seterusnya menjawab persoalan dari yang bertanya. Insya Allah.

Dah solat belum?

'


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

5 comments:

classmate said...

setelah sekian lama, baru ku tahu ini kisahnya. slama ni orang tanya cakap takde ape2.. husna is husna... husna mmg husna.. :(

husnataqwa said...

mmg la husna bukan orang lain..

Anonymous said...

cepat sambung. nak tahu

husnataqwa said...

insya allah. sehingga batas waktu.. insya allah..

Anonymous said...

salam ustazah.
nice sharing post.
suke baca kisah ni.
nanti boleh buat novel.
menarik..

semoga Islam sentiasa mewangi dalam jiwamu mujahidah.

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.